نرخ بیکاری در سال ۹۵ نصف خواهد شد؟

مسئولان دولتی مدعی هستند در فاصله 2 ساله پاییز 92 تا پاییز 94 که رشد اقتصادی کشور حداکثر 4.5 درصد بوده، 1.2 میلیون شغل ایجاد شده که با توجه به وعده رشد 5درصدی برای سال 95، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در سال جدید نصف شود.

حسن روحانی در جریان سفر استانی به یزد در اواخر سال 94 از ایجاد نزدیک به 1.2 میلیون شغل در 2 سال اخیر خبر داد.

آیا نرخ بیکاری در سال 95 نصف خواهد شد؟وی تاکید کرد: با وجود کاهش قیمت نفت، روند کاهنده تورم و ارزش پول کشور حفظ شده است و این در حالی است که در گذشته با اینکه درآمد نفت 120 میلیارد دلار بود، هیچگونه اشتغالی برای جوانان کشور ایجاد نشد اما امروز مقایسه آمار ایجاد شغل در پاییز 94 با پاییز 92، عملکرد دولت یازدهم را مشخص می‌کند. یک میلیون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نیاز به رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر داریم و من به شما قول می‌دهم که سال 95، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

در منطق اقتصادی، اشتغالزایی رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد. بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در 12 ماهه منتهی به پاییز 93  را 3.7 درصد اعلام کرد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز نرخ رشد اقتصادی در 12 ماهه منتهی به پاییز 94 را 8/ 0 درصد عنوان کرده است.

بنابراین در دوره 2 ساله منتهی به پاییز امسال، مجموع رشد اقتصادی کشور 4.5 درصد بوده است.

آمارهای فوق که تماما از سوی دولتی‌ها ارائه شده، بیانگر آن است که در فاصله پاییز 92 تا پاییز 94 در دولت یازدهم هر یک درصد رشد اقتصادی موجب ایجاد 266 هزار شغل شده است.

هرچند در ادبیات اقتصادی کشورمان، اجماع کارشناسان بر این است که هر یک درصد رشد اقتصادی موجب ایجاد 100 هزار شغل خواهد شد، اما فعلا با فرض صحت آمارهای مسئولان دولت یازدهم باید پذیرفت هر یک درصد رشد اقتصادی موجب 266 هزار شغل جدید خواهد شد.

آیا نرخ بیکاری در سال 95 نصف خواهد شد؟از سوی دیگر مسئولان ارشد دولت یازدهم در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که در سال 95 رشد اقتصادی کشور بین 5 تا 6 درصد خواهد بود.

به عنوان مثال حسن روحانی قبل از سال جدید چند بار گفت:‌ رشد اقتصادی کشور در سال 95 به رقم 5 درصد خواهد رسید. (اینجا)

روحانی در پیام نوروزی خود نیز وعده رشد اقتصادی 5 درصدی را تکرار کرد. (اینجا)

سایر مسئولان ارشد دولتی مثل نوبخت و نهاوندیان نیز همین وعده را تکرار کرده‌اند. (اینجا و اینجا)

با پذیرش وعده مسئولان ارشد دولتی و صحت آمار و ارقام اشتغالزایی در 2 سال اخیر، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد رشد اقتصادی 5 درصدی سال 95 باید حداقل 1.3 میلیون شغل جدید ایجاد کند.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در پاییز سال 94 تعداد بیکاران کشور 2.6 میلیون نفر و جمعیت فعال 24.6 میلیون نفر بوده که موجب نرخ بیکاری 10.7 درصدی در این زمان شده است.

با ایجاد 1.3 میلیون شغل در سال 95 و عدم تغییر محسوس جمعیت فعال کشور، طبیعتا نرخ بیکاری در سال جدید حدودا نصف خواهد شد و به 5.3 درصد خواهد رسید.

اما با توجه به واقعیات اقتصادی کشور، تحقق چنین برآوردی بسیار دور از انتظار است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا این وعده دولت در سال جدید محقق خواهد شد؟ و رئیس جمهور در روزهای پایانی اسفند 95 چه تعداد ایجاد اشتغال را اعلام می‌کند.