چرا مردم اماکن غیررسمی را در نوروز برای اقامت انتخاب می‌کنند؟/ وقتی قیمت‌ها هتل‌ها را خالی می‌کند

گروه اقتصادی-ولی نعمتی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره عدم استقبال مسافران نوروزی از اقامت‌گاه‌های رسمی و به خصوص هتل‌ها توضیح داد و گفت: سالانه یک‌بار در دی ماه هتل‏های کشور افزایش قیمت دارند.

وی افزود: سال 94 هتل‏ها با توجه به شاخص‏ تورم، 12درصد افزایش قیمت داشتند. یعنی از دی ماه 94 تا دی ماه 95 این قیمت را باید حفظ کنند؛ البته سال گذشته که تورم بالاتر بود، 20 درصد افزایش قیمت در هتل‏ها داشتیم.

نعمتی درباره این‌که درصد کمی از مسافران نوروزی در هتل‏ها اقامت می‌کنند، عنوان کرد: این به بحث فرهنگ سفر در کشور برمی‏گردد. مردم هنوز سفر را یک کالای لوکس نمی‏دانند و سفر رفتن هنوز به روش‏های سنتی صورت می‏گیرد.»

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری توضیح داد: توزیع جغرافیایی اماکن اقامتی با محل‏های گردشگری داخلی تطابق ندارد و مثلا ترجیح می‏دهند به روستاهای شمال کشور بروند که طبیعت بهتری دارد، اما هتل‏ها و اقامتگاه‏های رسمی در آنجا وجود ندارد.

نعمتی متذکر شد: در واقع هتل‏ها معمولا در مراکز استان‏ها هستند و بنابراین توزیع زیرساخت‏های گردشگری با مختصات جغرافیایی و روحیه گردشگران منطبق نیست.

وی عنوان کرد: البته هزینه هتل‏ها هم بالاست و این فاکتور را نمی‌شود نادیده گرفت. بسیاری از مسافران قادر به پرداخت هزینه هتل‏ها نیستند. این در حالی ‏است که تشکل هتلداران زیر بار قیمت‏های مصوب ما نمی‌روند و اصرار دارند نرخ را آزاد بگذاریم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تصریح کرد: ما هم البته معتقدیم عرضه با تقاضا نمی‏خواند و به هر حال خدماتی که هتل می‏دهد، باید مطابق قیمت باشد.

نعمتی خاطرنشان کرد: به همین دلیل یکی از دلایلی که مردم تمایل دارند به اماکن غیررسمی بروند، بالا بودن هزینه هتل‏هاست. البته من نمی‏خواهم بی‌انصاف باشم و بگویم هتلداران ما قیمت‏شان را باید پایین بیاورند، به هر حال این قیمت‏ها قانونی است و آنها همان قیمت‏ها را اعمال می‌کنند.