بااین‌وجود هنوز هم هر بار که گوشی اندرویدی خود را برمی‌داریم نبود قابلیتی ما را آزار می‌دهد. چه گوشی جدیدترین و شگفت‌انگیزترین گوشی از سامسونگ یعنی Galaxy S7 Edge باشد، چه LG G5 جدید یا هر گوشی با جدیدترین تکنولوژی که از پلتفرم گوگل استفاده می‌کند.

در تضادی آشکار، این یک قابلیت از روز و نسخه اول در آیفون‌ها موجود بوده است و آن… دکمه Mute در کنار گوشی است.

بله ویژگی ساده‌ای که برخی نبود آن را در گوشی‌های اندرویدی به شدت احساس می‌کنند. حتی اگر در محل کار خود هم دقت کنید، متوجه صدای ویبره پیوسته گوشی‌ها می‌شوید و جای خالی این دکمه را احساس می‌کنید. مسلماً برخی از سازنده‌ها سوئیچ مخصوص به میوت را در گوشی‌های اندرویدی خود در نظر گرفته‌اند، اما تمام کمپانی‌های بزرگ این‌گونه نیستند. تنها گوشی خوب و مدرنی که این دکمه را دارد OnePlus Two یک گوشی ساخته شده در چین است که به صورت جهانی عرضه نشده و در بازار کشور ما نیز نایاب است.

oneplus-two-mute

صادقانه بگوییم که نبود سوئیچ مخصوص میوت اندکی گیج‌کننده است. اضافه کردن سوئیچ کار بسیار ساده ایست که تولیدکنندگان به جای آن انواع قابلیت‌های مشکوک را در گوشی می‌چپانند که تنها چند نسل بعد آن را حذف کنند؛ مثلاً اینفرارد یکی از آخرین تکنولوژی‌هایی بود که به شدت کنار گذاشته شد. مدهای زودگذر دیگری هم وجود داشتند که برای آن‌ها می‌توان به پورت microHDMI در گوشی‌های قدیمی‌تر و پورت عظیم و مخوف USB 3.0 اشاره کرد. هم‌اکنون LG هم مشغول آزمایش بر ایده طراحی‌های عظیم ماژولی است.

بااین‌وجود هنوز هم گوشی اندرویدی خوبی وجود ندارد که بتوان آن را به آسانی و با آرامش خیال (برای خودتان و دیگران!) خریداری کرد که سوئیچ برای Mute هم داشته باشد. هرکس به فکر پیاده‌سازی این دکمه باشد، از دیگران جلوتر خواهد بود.