وام کالا نیامده متوقف می شود

اواخر مهرماه سال گذشته بود که دولت تدبیر و امید بسته رونق اقتصادی خود را رونمایی کرد که براساس یکی از طرح های این بسته قرار شد کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا به این وسیله نه تنها رونق به بازار برگردد بلکه بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی هم برطرف شود.

براساس برنامه ریزی‌ها در 18 آبان ماه جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا توسط وزارت صنعت و بانک مرکزی اعلام شد که مطابق آن در فاز نخست اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گرفت که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار دهند.

اعلام جزئیات این طرح باعث شد تا واحدهای تولیدی برای ثبت نام تولیدات خود در سامانه تلاش کنند تا شاید از طریق این کارت بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. اما اجرایی شدن این طرح همکاری دستگاه های مختلف را می‌طلبید. هر چه زمان می‌گذشت بانک مرکزی، وزارت کار و وزارت صنعت هر یک حرف خود را می زدند و اجرای کارت خرید را به هفته های آینده موکول می کردند.

امروز بیش از 5 ماه از وعده اجرای کارت اعتباری خرید کالا می‌گذرد و سیستم بانکی حتی یک کارت اعتباری هم صادر نکرده است. البته سخنگوی دولت در جدیدترین اظهارات خود در فروردین ماه سال 95 اعلام کرده که در کارت اعتباری بانک مرکزی دو اقدام انجام داد؛ نخست برای کسانی که درآمد آنها کمتر از یک و نیم میلیون تومان بود از طریق دستگاه‌ها اعلام کرد که می‌توانند از کارت اعتباری استفاده کنند. در بخش دوم که خرید دین بود بانک‌ها برای آن نیز اعتبار گذاشتند به نحوی که کلاً این طرحها هرچند محدود اما اجرایی شد. البته این طرحها 6ماهه بود و دولت این موضوع را بیشتر از 6 ماه  دنبال نمی‌کند.

صحبت‌های سخنگوی دولت در حالی بیان می‌شود که دستگاه‌های متولی اجرای کارت اعتباری خرید کالا با وعده بسیار حتی یک عدد کارت را هم صادر نکرده‌اند و با در نظر گرفتن این نکته که دولت اصرار دارد این طرح برای 6 ماهه پایانی سال 94 پیش بینی شده بود عملاً با پایان سال 94 طرح کارت اعتباری خرید کالا دیگر اجرایی نخواهد شد.