وعده‌های بی‌سرانجام سیف برای تک‌نرخی شدن ارز

گروه اقتصادی-نرخ دلار دولتی همچنان بالا می‌رود؛ به حدی که به نظر می‌رسد در کمتر زمانی خود را به قیمت بازار خواهد رساند. این در حالی است که نرخ دلار در بودجه سال 1395 حدود 2997 تومان تعیین شده است.

به گزارش افکارنیوز، در صورت تصویب نرخ دلار در بودجه با رقم 2997 تومان، در سال 1395 سه نرخ ارز در اقتصاد کشور خواهیم داشت؛ نرخ دلار در بودجه، نرخ دلار دولتی و نرخ دلار در بازار.

این در شرایطی است که از زمانی که ولی‌اله سیف به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی انتخاب شد، بارها وعده تک‌نرخی کردن ارز را در آینده‌ای نزدیک داده بود.

در حال حاضر بیش از دو سال و نیم از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد و ولی‌اله سیف تقریبا از همان روزهای اول ریاست بانک مرکزی، اقتصاد کشور را در انتظار تک‌نرخی شدن ارز گذاشته است. او آبان‌ماه سال 1392 در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها وعده داده بود که ارز در سال 1393 تک‌نرخی می‌شود.

وی تاکید کرده بود که به دنبال آن هستیم تا با یکسان‌سازی نرخ‌ها، بازار به ثبات توام با تعادل برسد که بنا شده این امر تا پایان سال 1393 انجام شود.

سیف همچنین در روزهای پایانی سال 1393 از آماده شدن مقدمات ارز تک‌نرخی برای سال 94 خبر داده و گفته بود: یکی از پیش‌نیازهای استمرار و موفقیت ارز تک‌نرخی، ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی است.

اما رییس‌کل بانک مرکزی در تیرماه سال 1394 تک نرخی کردن ارز را به 8 تا 10 ماه بعد موکول کرد. وی عنوان کرده بود برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز زمان لازم دارد، ولی پیش‌بینی من این است که ظرف 8 تا 10 ماه آینده این مساله عملیاتی و قیمت ارز تک‌نرخی شود.

نکته جالب این‌جاست که این وعده‌ها برای تک‌نرخی کردن ارز همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که بعد از اجرای برجام، رییس بانک مرکزی اعلام کرد که تا شش ماه آینده این امر محقق خواهد شد. اما حالا شنیده می‌شود که او گفته در 6 ماهه دوم سال 1395 قطعا شاهد یکسان‌سازی نرخ ارز خواهیم بود.

تمامی این مساله نشان می‌دهد که بانک مرکزی تاکنون نمره قابل قبولی در حوزه ارز نگرفته است؛ اگرچه در رابطه با کاهش نوسانات نرخ ارز تا حدودی موفق بوده است. اما با این وجود، حال باید منتظر ماند و دید که آیا سال 1395 وعده تک نرخی کردن ارز از سوی دولت یازدهم اجرایی خواهد شد و بانک مرکزی در این دوره گام اساسی برای اجرای این مهم برمی‌دارد یا خیر؟