محمود حجتی در حاشیه دیدار مشترک هیئت اقتصادی آلمان با ایران اظهار کرد: به خاطر مسائل تحریم، همکاری‌های دو کشور ایران و آلمان در بخش‌های مختلف کاهش یافت اما این امیدواری وجود دارد که در شرایط جدید همکاری‌های مشترکی برای تولید و صادرات به ویژه در بخش پسته و خرما صورت گیرد.

وی افزود: در بخش داروهای دامپزشکی نیز همکاری‌هایی در گذشته وجود داشته که امیدواریم در فضای جدید بعد از برجام بیش از پیش ادامه پیدا کند.

حجتی با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و آلمان تشکیل شده است، گفت: این کارگروه مسائل پیش رو را بررسی و عملیاتی می‌کند تا همکاری‌های دو کشور در آینده نتایج بهتری به دست آورد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همکاری در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی، داروهای دامپزشکی نیز از مسائل مطرح شده طرفین است که در این جلسه نیز تفاهمنامه‌ای با بخش کشاورزی آلمان در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی منعقد شد.

وی تاکید کرد: گیاهان دارویی نیز یکی از زمینه‌های مورد همکاری و علاقه ما برای همکاری است به طوری که با آلمان می‌توانیم در زمینه بسته بندی و صادرات این محصولات همکاری داشته باشیم.

حجتی با اشاره به صادرات پسته، خرما و کشمش به آلمان گفت: میزان صادرات این محصولات ما به آلمان کاهش یافته است که در مجموع رقم تجارت میان ایران و آلمان مورد توجه نیست و باید افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرف آلمانی درباره مسائل بهداشتی حساسیت‌های زیادی دارد، گفت: در هر 2 طرف استانداردهای مناسبی برای محصولات کشاورزی وجود دارد که امیدواریم براساس تفاهماتی که صورت می‌گیرد بتوانیم استانداردهای خود را همسو کرده تا زمینه‌های همکاری بیشتر ایجاد شود.

در ادامه این مراسم عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک فعالین اقتصادی ایران و آلمان اظهار کرد: ایران آماده همکاری مشترک با آلمان و دریافت و انتقال تکنولوژی ساخت ادوات پیشرفته به ویژه صنعتی، در راستای کشاورزی پایدار با طرف آلمانی است.

 

همچنین در این مراسم اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات بخش کشاورزی و معاون وزیر گفت: ایران و آلمان از گذشته همکاری‌هایی در تحقیقات بخش کشاورزی داشتند و اکنون این همکاری‌ها ادامه دارد اما امیدواریم که به صورت رسمی و جدی‌تر ادامه پیدا کند.

وی افزود: ما به دنبال انجام پروژه‌های مشترک با یکدیگر هستیم. همکاری در زمینه گیاه‌پزشکی و کاربرد سموم جدید، مبارزه بیولوژیک و استفاده از سموم کم‌خطر که شما تجربه خوبی در این زمینه دارید در بخش کشاورزی ایران هستیم.

زند با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک زمینه خوبی برای همکاری‌ها دارد، افزود: در این بخش می‌توانیم از طریق تایید (صدور تاییدیه محصولات ارگانیک، تولید و صادرات این محصولات زمینه همکاری مشترک ایجاد کنیم).

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی بسیار متنوع و گسترده بوده و استقبال خوبی در جامعه جهانی در این ارتباط وجود دارد، گفت: زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند در بخش‌های مختلف بسته بندی، تحقیقات و صادرات مورد توجه قرار گیرد.

رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: فعالین بخش دام و طیور کشور پیش‌زمینه خوبی از آلمانی‌ها دارد بطوری که اکنون نیز جوجه‌های بوقلمون از آلمان به کشور ما وارد شده و برای ما مفید فایده است البته ما به دنبال واردات صرف نیستیم.

وی افزود: کشور ما در بخش تولیدات پروتئینی شرایط نسبتا خوبی دارد که از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک قابل همکاری برای بازار داخلی و صادرات است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در بخش‌های چرم، پوست، لبنیات ما به کشور آلمان صادرات داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم آنها را افزایش دهیم.

 

* به دنبال کاهش واردات از آلمان در بخش کشاورزی و انتقال تکنولوژی هستیم

در این مراسم خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز تاکید کرد: ایران از کشور آلمان واکسن، دارو، تخم‌مرغ نطفه و جوجه بوقلمون وارد می‌کند و ما انتظار داریم که سازمان دامپزشکی این کشور بتواند در خصوص تولید دارو و واکسن در ایران اقدام کرده تا از میزان واردات خود بکاهد.

وی افزود: امروز امیدواریم که با رئیس سازمان دامپزشکی آلمان جلسات مشترکی داشته باشیم تا در این ارتباط گفت‌وگو کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی ایران ادامه داد: صنعت داروسازی در دامپزشکی ایران توسعه پیدا کرده و کارخانه‌های مدرن وجود دارد و ما امیدواریم که بتوانیم انتقال تکنولوژی‌های مدرن را از آلمان داشته باشیم.

خلج یادآور شد: بعضی از آزمایش‌های مرجع در آلمان وجود دارد که امیدواریم در این زمینه نیز همکاری مشترک داشته باشیم.

 

* واردات دام مولد از آلمان

وی افزود: برخی دامداران ایران نیز مذاکراتی با مقامات آلمان برای دام‌های مولد که ایران برای تحقق این امر الزامات بهداشتی دارد که آن را نیز به مقامات آلمانی ارسال کرده است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم که امروز می‌تواند این تفاهمات به امضا برسد.

در ادامه این مراسم کریستین اشمیت وزیر کشاورزی آلمان نیز اظهار کرد: بخش‌های متنوعی برای همکاری میان آلمان و ایران وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به بحث فناوری‌ بذر، ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کنیم اما باید اذعان داشت که یکی از پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری تجارت است که مقامات ایرانی و بالعکس مقامات آلمانی باید به آن توجه داشته باشند.

* وزیر کشاورزی آلمان: همکاری با ایران برای کاهش آفلوتاکسین پسته

وی افزود: برای واردات پسته ایران محدودیت‌های در اتحادیه اروپا از بابت آفلوتاکسین وجود دارد که شاید بتوانیم از طریق بهبود سیستم‌های فناوری این مشکلات را حل کنیم.

وزیر کشاورزی آلمان ادامه داد: در بخش دامپزشکی نیز صحبت‌های زیادی انجام شده است و مقدماتی برای همکاری در این بخش صورت گرفته و ما خوشحالیم که بتوانیم در این زمینه با یکدیگر کار کنیم.

اشمیت تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد گواهی‌های بهداشتی است، همچنین در بخش تکنولوژی ماشین‌آلات کشاورزی اختلافاتی در بخش عرض صندلی تراکتورها در اتحادیه اروپا وجود داشت که در صورتی که این مشکل در ایران نیز وجود داشته باشد برطرف می‌کنیم.

وی گفت: با توجه به اخباری که در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد که بتوانیم در زمینه بخش کنترل مصرف آب همکاری‌هایی داشته باشیم.

وزیر کشاورزی آلمان یادآور شد: در دنیا 70 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر نشان دهنده لزوم بهره‌برداری مناسب در بخش آب است.