ولایتی: ایران درمورد دفاع خود از کری اجازه نمی گیرد

مارینا کالجوراند وزیر امور خارجه استونی با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه جان کری گفته قدرت دفاعی جمهوری اسلامی باید محدود شود و برخی آن را برجام دو تلقی می‌کنند، نظر شما چیست، اظهار داشت: به آقای جان کری ارتباطی ندارد که در مورد قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران صحبت کند. آمریکایی‌ها در طی 37 سال گذشته که از انقلاب می‌گذرد از این صحبت‌ها زیاد کردند و هیچ اعتنایی به سخنان بی‌پایه آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در مورد قدرت دفاعی خودمان با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم و این قدرت دفاعی ملت ایران است که برای حفظ تمامیت ارزی، اقتدار، استقلال و دستاوردهای انقلابی خود به آن نیاز دارد و براساس خودکفایی به این درجه رسیده و ایران برای اینکه از خود دفاع کند، از آقای کری و غیر کری اجازه نمی‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به موضوع قره باغ و جنگ آذربایجان و ارمنستان گفت: ما هر دو طرف را تحسین می‌کنیم که به سرعت به درخواست آتش بس رئیس جمهور کشور ما پاسخ و خیلی زود این جنگ خان‌مان سوز را پایان دادند.

ولایتی یادآور شد: باید راه حل مرضی الطرفین که طرفین به حقوق خود رسیده و شهرهای اشغال شده آزاد شود، همه تن دهند و کشورهایی مانند ایران می‌تواند با توجه به حسن نیت خود در این میانجگری شرکت کرده و موفق باشد.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر ایتالیا و دیگر مقامات در هفته‌های آتی به ایران، خاطرنشان کرد: این سفرها شرایط مناسبی را برای توسعه روابط ما با اروپایی‌ها فراهم می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در خصوص موضوع سوریه گفت: مهمترین مشکل، مداخله بازیگران خارجی و حمایت از داعش است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تأکید داشته که کشورهای خارجی از مداخله در سوریه پرهیز کنند اما وقتی می‌بینیم گروه‌های تروریستی از کشورهای دیگر به ویژه اروپا به سوریه وارد می‌شوند و از طرف برخی کشورهای اروپایی سلاح و مهمات برای آنها می‌فرستند، باید پیش بینی جمهوری اسلامی ایران را جدی گرفت که تروریست‌ها و داعش گریبان حامیان خود را خواهند گرفت.

ولایتی ادامه داد: اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای مبارزه با داعش و تروریسم تلاش کرد.

در ادامه مارینا کالجوراند وزیر خارجه استونی نیز در دیدار با ولایتی گفت: آقای ولایتی به درستی به روابط طولانی ایران و استونی اشاره کردند و اینکه ما به دلایل مختلف نتوانستیم روابط‌مان را در سطح گسترده توسعه دهیم. این احساس را داریم که شرایط و فرصت مهمی فراهم شده است و در نشست با مسئولان ایرانی زمینه‌های مشترک فراوانی برای توسعه روابط پیش بینی شده است.

وی با اشاره به سفر موگرینی به تهران خاطرنشان کرد: هفته آینده خانم موگرینی به ایران سفر می‌کنند و این سفر گام مهمی در راستای روابط ایران و اروپا است.