آدرس اشتباه به بازار مسکن ندهید/ سیاست‌گذاران مسکن از وضعیت بازار خبری ندارند

گروه اقتصادی-افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره برنامه‌های مالی دولتی‌ها در حوزه مسکن، اظهار داشت: در صورتی که به نگاه مردم و مصرف‌کنندگان را به بازار ملک دقت داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ادعای تنظیم بازار به وسیله پرداخت وام، دادن آدرس اشتباه به مردم و کارشناسان خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر باید نقدینگی یک متقاضی بخش مسکن را تقویت کرد، این در حالی است که زمانی که تقدم و تاخر سیاست‌ها را رعایت نمی‌کنند، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های صحیح نیز نتیجه درستی نخواهد داشت و حتی نتیجه برعکس خواهد بود.

مدیر سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران متذکر شد: ما باید گزارش‌ها و آمارهای درستی از وضعیت بازار داشته باشیم و دستیابی به چنین مساله‌ای، نیازمند برخورداری از یک سامانه و بانک اطلاعاتی قدرتمند است.

پروین‌پور عنوان کرد: با برخورداری از چنین سامانه‌ای، می‌توان دریافت که در حال حاضر در کل چه تعداد مالک، چه تعداد مستاجر، چه تعداد خانوار و... وجود دارد.

مدیر سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: این در حالی است که هم‌اکنون بخش مسکن برخوردار از این سامانه نیست و به همین دلیل، کسانی که در بخش مسکن سیاست‌گذاری می‌کنند، از وضعیت بازار اطلاعی ندارند.

پروین‌پور اظهار داشت: برقراری چنین سامانه‌ای، معنی سرک کشیدن به حریم شخصی خانواده‌ها را ندارد، بلکه می‌توان با این روش به سیاست‌گذاری درست در بخش مسکن پرداخت.

وی متذکر شد: امکان دارد که عده‌ای تصمیم داشته باشند که در تعداد بالا به ساخت‌وساز بپردازند و در نهایت با احتکار ، واحدها را هنگام افزایش قیمت‌ها وارد بازار کنند که این اقدام، معنی سودا گری در بازار را دارد.

مدیر سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر شاهد هستیم که گروهی چندین خانه دارند، اما در طرف دیگر، کسانی هستند که توان خرید حتی یک متر مربع خانه را ندارد که این موضوع، درنتیجه عدم کنترل بازار اتفاق می‌افتد.