موضع محتاطانه بوئینگ پس از سفر به ایران

 سفر هیئتی از شرکت هواپیمایی بوئینگ به ایران در رسانه‌های مختلف بازتاب‌هایی داشته است و هر کدام تحلیل‌هایی ارائه دادند.

از جمله خبرگزاری انگلیسی رویترز در این‌باره نوشت: بوئینگ، سازنده هواپیما در مورد فروش در ایران مذاکره می‌کند.

به نوشته این خبرگزاری، دبیر اتحادیه شرکت‌های هوایی ایران روز دوشنبه گفت هیئتی از شرکت بوئینگ به منظور مذاکره درباره فروش هواپیما به ایران سفر کرده است.  این شرکت آمریکایی در تلاش است تا اطمینان یابد که از ایرباس، رقیب اروپایی‌اش در بازار ایران عقب نمانده است.

ایرباس در ماه ژانویه، پس از لغو تحریم‌ها، با فروش 118 هواپیما به ارزش حدود 27 میلیارد دلار بر مبنای فهرست قیمتی موافقت کرد.

آمریکا نیز در ماه فوریه به بوئینگ مجوزی داد تا با ایرلاین‌های ایران مذاکره کند اما اعلام کرد این شرکت برای فروش به ایران به مجوز دیگری نیاز دارد چراکه هنوز برخی از تحریم‌های آمریکا پابرجاست.

رویترز در این گزارش به سخنان مسعود اسدی سامانی اشاره کرد که گفته بود: «نماینده‌ای از شرکت بوئینگ به مدت 2 روز با هواپیمایی جمهوری اسلامی و دیگر ایرلاین های ایرانی گفت‌و گو داشته است... این شرکت فروش هواپیماهای 737، 777 و 787 را به ایران پیشنهاد و قول ارائه خدمات پس از فروش داده است.»

در عین حال خبرگزاری فرانسه از تلاش این شرکت برای کسب اطلاعات در مورد توانمندی‌های هوایی ایران خبر داد و نوشت: شرکت بوئینگ پس از انجام گفت‌و گوها با شرکت‌های ایرانی برای تامین هواپیما در هفته گذشته، روز دوشنبه موضع محتاطانه‌ای  اتخاذ کرد.

این شرکت که 2 ما پیش مجوز فروش هواپیما به ایران را از دولت آمریکا دریافت کرد، اذعان کرد از این گفت‌و گوها برای فهمیدن نیازهای ایرلاین‌های ایران و قابلیت‌های هواپیمایی این کشور پس از دهه‌ها تحریم استفاده کرده است.

جان درن، سخنگوی بوئینگ گفت: «بوئینگ در مورد قابلیت‌های هواپیماهای مسافربری تجاری خود و خدمات پس از فروش با ایرلاین‌های ایرانی تایید شده از سوی دولت آمریکا، گفت و گو کرده است.»

وی افزود این نشست‌ها «ما را قادر ساخت تا درک بهتری از وضعیت کنونی ناوگان هوایی آنها، ساختار مسیرهای هوایی آنها و برنامه‌های آنها برای فعالیت‌های آتی پیدا کنیم.»

به نوشته این خبرگزاری فرانسوی، بوئینگ پس از لغو بخشی از تحریم‌های ایران در ماه ژانویه، از وزرات خزانه‌داری آمریکا مجوز بررسی بازار ایران را دریافت کرد.

با این حال، از ایرباس که آزادی بیشتری از زمان لغو تحریم‌ها دارد، عقب مانده است. ایرباس قرارداد فروش 118 هواپیما به ایران به ارزش حدود 25 میلیارد دلار را منعقد کرده است.

درن افزود: بوئینگ هنوز به تایید واشنگتن برای قطعی کردن هرگونه قراردادی با ایران نیاز دارد. «با توجه به نشست‌های اولیه با ایرلاین‌های ایرانی، فهمیدیم که وضعیت در این منطقه پیچیده و در حال تغییر است و ما همچنان به پیروی از هرگونه دستورالعمل به روز شده دولت آمریکا ادامه می‌دهیم.»