10 کشور برتر صادرکننده نفت به آمریکا

وبسایت نشریه فوربز در مطلبی نوشت: آمریکا در دهه گذشته شاهد تغییرات زیادی در بازار نفتی خود بود. به دنبال افزایش تولید داخلی نفت، واردات نفت خام آمریکا از 10.1 میلیون بشکه در روز در سال 2005 به 7.4 میلیون بشکه در سال 2015 کاهش یافت. 

 

این عرضه مازاد نفت در آمریکا و به دنبال آن کاهش واردات نفت، منجر به افزایش طلای سیاه در بازارهای جهانی و کاهش بهای آن شد. فشار وارد شده از جانب سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اواخر سال 2014 برای دفاع از سهم بازار منجر به پایین آمدن بهای نفت به زیر 30 دلار در هر بشکه شد. در نتیجه، این بهای پایین نفت به آمریکا آسیب زیادی زد. 

 

به نوشته فوربز، در 20 سال گذشته، کانادا یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به آمریکا بوده است. آمریکا در حال حاضر حدود 70 درصد از نفت خود را از کانادا وارد می کند. بنابر اعلام اداره اطلاعات انرژی، آمریکا در سال 2015، 3.2 میلیون بشکه نفت از کانادا وارد کرد که این میزان 43.1 درصد از واردات نفت خام به آمریکا محسوب می شد.

 

20 سال پیش، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به آمریکا بود؛ اما درحال حاضر در رتبه دوم صادرکنندگان نفت به آمریکا قرار دارد. عربستان در سال 2015، 1.1 میلیون بشکه در روز به آمریکا صادر می کرد. این میزان 14.3 درصد از واردات نفت خام به آمریکا محسوب می شد که از سال 2005 تاکنون 27.3 درصد کاهش یافته است. ونزوئلا و مکزیک نیز به ترتیب سومین و چهارمین صادرکنندگان نفت به آمریکا هستند.  اما صادرات نفت ونزوئلا و مکزیک به آمریکا در دهه گذشته به ترتیب 37 و 56 درصد کاهش یافته است. پس از آن کلمبیا 5 درصد از واردات نفت آمریکا را فراهم می کند. در سالهای پس از جنگ عراق، صنعت نفت این کشور بهبود یافت. به این ترتیب عراق در رتبه ششم صادرکنندگان نفت به آمریکا قرار دارد. کشورهای اکوادور، کویت، برزیل و آنگولا در رتبه های هفتم تا دهم صادرکنندگان نفت به آمریکا قرار دارند. این درحالیست که صادرات نفت این کشورها به آمریکا در مقایسه با دهه گذشته کاهش یافته است. آنگولا تنها کشور آفریقایی است که در فهرست 10 کشور صادرکننده نفت به آمریکا قرار دارد.