اواخر آذر سال گذشته سازمان توسعه تجارت طی بخشنامه‌ای جدید واردات 227 قلم کالای مصرفی از آمریکا را ممنوع اعلام کرد که بر این اساس محصولات خوراکی مانند چای، برنج، سس، سرکه، نمک، انواع آدامس، آب معدنی، آب گازدار و ... نیز در میان این محصولات ممنوع‌الورود وجود داشت.

 

اما علیرغم این ممنوعیت که بر اساس دستور محمدرضا نعمت‌زاده اعلام شد، بر اساس آمار گمرک طی سال گذشته و حدود چهار ماهه پایانی سال که واردات برنج آزاد شد بیش از 29 هزار تن برنج به ارزش 34 میلیون دلار از آمریکا وارد شده که در میان 740 هزار تن برنج وارداتی پارسال سهمی معادل چهار درصد در بازار ایران را به خود اختصاص داد.

 

در سال گذشته آمریکا 240 تن برنج به تاجران ایرانی فروخته بود که سهمی کمتر از یک درصد در بازار ایران داشت اما در سال گذشته به چهار برابر نسبت به سال 1393 افزایش یافت.

 

البته بازار برنج در سال گذشته متفاوت از سال‌های قبل از آن بود، چرا که نه تنها قانون ممنوع‌الورودی وزارت جهاد کشاورزی برای این محصول در فصل برداشت اعمال شد بلکه میزان واردات آن با حدود 40 درصد و سهم هندی‌ها از بازار برنج ایران با بیش از 20 درصد کاهش روبرو شد و ارزش برنج‌های وارداتی با کاهش بیشتری همراه بود و به کمتر از نصف سال 1393 رسید.