مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه باغات مرکبات، کیوی، انار و خرما خسارت چندانی از سرمازدگی ندیده است، گفت: ضایعات محصولات باغی ما حدود ۵ درصد است.

ابوالقاسم حسن‌پور با بیان اینکه میزان خسارت احتمالی سرمازدگی‌ها و سیلاب‌های اخیر به باغات مرکبات، انار، کیوی و خرما در دست بررسی دقیق است و نتایج  آن تا پایان هفته آینده مشخص می‌شود، اظهارداشت: با این حال برآورد ما این است که خوشبختانه به این باغات خسارت قابل ملاحظه‌ای وارد نشده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی، میزان تولید محصولات باغی در کشور را حدود ۱۷ میلیون تن اعلام کرد و در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه حدود ۳۰ درصد محصولات باغی به ضایعات تبدیل می‌شود، گفت: این‌ موضوعی است که برخی آن را مطرح می‌کنند اما باید از این افراد پرسید چگونه میزان ضایعات را اندازه‌گیری کرده‌اید؟

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده در این زمینه مستند نیست، ادامه داد: بنده نمی‌توانم این آمار را بپذیریم، چراکه در هیچ کجای دنیا کسی حاضر نیست یک سوم پرتقال تولیدی خود را دور بریزد.

حسن‌پور تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، بازدید از باغات و آمار موجود؛ برآوردهای ما نشان می‌دهد این عدد حدود ۵ درصد است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد عدد خیلی بزرگی برای میزان ضایعات محصولات باغی است، گفت: این یعنی ما از حدود ۱۷ میلیون تن تولید، نزدیک به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزارتن آن را دور می‌ریزیم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم ۳۰ درصد محصول ما دور ریخته می‌شود نشان دهنده آن است که خیلی بی‌عرضه‌ هستیم.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر محدود شدن واردات نارگیل و احتمال ممنوعیت واردات میوه‌های لوکس به کشور هم گفت:‌ چنین موضوعی صحت ندارد و ما هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌ایم.

 در حال حاضر تنها به پنج میوه لوکس شامل نارگیل، آناناس، پاپایا (خربزه درختی)، انبه و موز اجازه واردات داده شده است.