سیاست نفتی عربستان، برگرفته از درگیری آن با ایران

مقام سابق کاخ سفید می‌گوید سیاست نفتی ریاض و به ویژه مواضع اخیر آن در نشست دوحه، نشانه دیگری از درگیری ریاض با تهران است.

به دنبال رفع تحریم‌های نفتی ایران در راستای اجرای توافق برجام، تهران تلاش‌ها برای بازپس گرفتن سهم قبلی خود در بازار جهانی انرژی را آغاز کرد اما در بحبوحه این تلاش‌ها  مواضع خصمانه عربستان سعودی علیه ایران تشدید شده است.

مقامات سعودی ادعا می‌کنند که به منظور مقابله با «افت شدید بهای جهانی نفت» باید همه اعضای اوپک از جمله تولید نفت را در سطح کنونی نگهدارند.

ایران بارها تاکید کرده که به دنبال بازیابی سهم خود در بازار جهانی به دوره قبل از تحریم‌های نفتی است و کشورهای دیگری که در نبود ایران، تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، باید تولید خود را فریز کنند.

اعضای اوپک به همراه روسیه در دوحه نشستی برگزار کردند تا درباره فریز کردن تولید نفت تصمیمگیری کنند اما این نشست بدون نتیجه پایان یافت؛ اجلاس روز یکشنبه(دیروز) بدون حضور ایران برگزار شد.

خبرگزاری‌های غربی از قبیل رویترز در گزارش‌های خود درباره دلیل ناکامی نشست دوحه، به نقش عربستان سعودی تاکید کردند.

در حالی که عربستان پیش از این اعلام کرده بود حتی بدون شرکت ایران از طرح فریز نفتی حمایت خواهد کرد در آستانه برگزاری اجلاس دوحه، با چرخشی 180 درجه موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد: حمایت ما از این طرح تنها به شرط حضور ایران در این اجلاس خواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور انرژی، در اظهارنظری درباره نشست دوحه تاکید کرد که موضع و سیاست عربستان سعودی بیانگر تداوم درگیری ژئوپلیتیکی آن با ایران است.

«جیسون بوردوف» گفت: «این حقیقت که عربستان سعودی مانع از حصول این توافق(فریز تولید نفت) شده، تا حد زیادی نشان می‌دهد که تا چه اندازه سیاست نفتی این کشور برگرفته از درگیری ژئوپلیتیکی آن با ایران است».