ضرر 80 درصد جامعه از بنزین دو نرخی/ نیمه خالی لیوان را ببینید

گروه اقتصادی-کمیسیون تلفیق در اقدامی قابل تامل، دیروز رای به دو نرخی شدن بنزین داد؛ این در حالی است که 30 آبان ماه سال گذشته و با ابطال سهمیه‌های 700 تومانی باقی مانده در کارت‌های سوخت، در عمل بنزین تک‌نرخی شد.

 

به گزارش افکارنیوز،براساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، بنزین باید با دو نرخ پایه و تمام شده عرضه شود و دولت مکلف است 4 ماه پس از تصویب این قانون، تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین را به کارت سوخت مجهز کند. از این رو، سوخت‌گیری صرفا باید از طریق کارت سوخت شخصی خودروها صورت بگیرد و هزینه صدور کارت سوخت از مالک خودرو دریافت می‌شود. البته در این طرح قیمت‌گذاری دو نرخ تعیین شده و همچنین میزان مصرف ماهانه برعهده دولت گذاشته شده است.

 

در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که چند نرخی بودن برای هر نوع کالایی مفید نیست و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

البته رأی کمیسیون تلفیق به بنزین دو نرخی، پس از مخالفت با پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس در خصوص 5نرخی شدن بنزین درصحن علنی بود؛ اتفاقی که هم‌اکنون با مخالفت صریح دولت با بازگشت بنزین چند نرخی روبه‌رو شده است. بنزین چند نرخی، هم‌اکنون با واکنش عامه مردم نیز مواجه شده است و البته شایعاتی نیز در عدم آگاهی آنها از موضوع ایجاد شده است. برای مثال، در برخورد با رانندگان تاکسی در روز جاری، آنها از افزایش قیمت بنزین از امشب صحبت می‌کردند.

امیر رضایی، از شهروندان گفت: «دو نرخی شدن بنزین، بهانه‌ای برای گران‌تر کردن قیمت بنزین. در این شرایط، هر چه بدبختی است، برای فقرا است.»

به اعتقاد او، «اگر بنزین دو نرخی شود، باز هم قشر کم‌بضاعت زیان می‌بینند. حالا یارانه بازنشسته‌ها را هم دارند قطع می‌کنند؛ کسی که 30 سال جون کنده است. واقعا همه مردم تحت فشار هستند و 12 درصد افزایش حقوق داشتند و فقط کیلویی 4 هزار گوشت گران شده است.»

منصور امیریان، یکی از رانندگان تاکسی درباره تصمیم مجلس برای دو نرخی کردن بنزین نیز گفت: «آنچه که البته به جایی نرسد، فریاد است. از ابتدا هم کارت سوخت و این هزینه هنگفت لازم نبود، ولی کاسه‌ای زیر نیم کاسه بود و عده‌ای می‌خواستند از این نمد برای خود کلاهی درست کنند.»

به گفته امیریان، «کافی بود بنزین به صورت تک‌نرخی عرضه شده و هر دارنده وسیله نقیله که کارت سوخت به ایشان تعلق می‌گرفت، شماره حسابی می‌داد و مابه‌التفاوت بهای سوخت به او پرداخت می‌شد. آیا کارت سوخت غیر از این کاری انجام داد؟»

احمد کریمی، یکی دیگر از شهروندان هم در واکنش به بنزین دو نرخی عنوان کرد: «اول گفتن که امسال قیمت بنزین اضافه نمی‌شود، اما این داستان‌ها را درست کردند تا قیمت بنزین را گران کنند.»

وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف سوخت صدی چهار تا است. زمانی که چنین خودرویی تولید شد، بنزین هم به قیمت بین‌المللی نزدیک شود. آخر سر چه چیزی ما بین‌المللی است؟

میلاد ابراهیمی هم گفت: «مگر درآمد من کارگر و کارمند و مهندس بین‌المللی هست که بنزین باید باشد؟ افزایش قیمت بنزین یعنی تورم 100 درصدی مثل دوره محمود.»

وی متذکر شد: «نیمه خالی لیوان را هم باید دید. دو نرخی شدن به طور قطع به ضرر 80 جامعه هست. ما با پژوپارس هفته‌ای 70 تا میسوزونیم. مصرف پژوپارس تو شهر 13، 14 لیتر است. اگر دولت می‌خواهد مردم سوخت کمتری مصرف کنند، به فکر ماشین‌ها باشد، نه به فکر سهمیه‌بندی.»