نامه نعمت‌زاده شورای رقابت را شوکه کرد

عیسی امامی با اشاره به نامه اخیر وزیر صنعت به شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: به نظر می‌رسد ایشان با توجه به کهولت سن، مراجعه به قانون را از یاد برده و تلاش می‌کند اختیارات قانونی که شورای رقابت دارد را با استفاده از افرادی که پشت رانت و یا درگیر صنعت خودرو هستند، نفی کند.

وی ادامه داد: وزیر صنعت هر چند وقت یک بار وارد فضایی می‌شود که در صلاحیت وی نیست و بهتر است به قانون مراجعه کند و با ابزار قانونی این کار را انجام دهد یا اگر نیازی به تغییر قانونی باشد، باید پیشنهادش را به دولت ارائه دهد تا در مجلس مطرح شود.

وی در مورد مسائل مطرح شده در نامه وزیر صنعت، تأکید کرد: دیگر کوپن این حرف‌ها تمام شده و در شرایطی که واحدهای تولیدی مدعی هستند که قیمت تمام شده تولیدشان به دلایل مختلف از جمله دستمزدها و یا رشد قیمت قطعات در پی نوسان نرخ ارز افزایش یافته، وزیر صنعت عنوان می‌کند که ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

* از نامه نعمت زاده شوکه شدیم

امامی تأکید کرد: نامه‌ای که از سوی نعمت‌زاده به اعضای شورای رقابت زده شد یک اقدام عجیب بود و همه اعضا را شوکه کرد.

وی با بیان اینکه این نامه به تک تک اعضای شورای رقابت رونوشت شده بود، گفت: مشخص نیست طرف نامه وزیر صنعت، شورا است یا تک تک اعضای آن. تا به حال سابقه نداشته فردی با این همه سوابق کاری، یک اقدام غیر معمول و غیر اداری انجام دهد.

عضو شورای رقابت با بیان اینکه وزیر صنعت فراتر از حد خود عمل کرده است، گفت: به مصلحت اقتصاد کشور و تولیدکننده نیست که با مکانیزم‌هایی که به واسطه قانون یا مسئولیت‌ها برای وزیر صنعت ایجاد شده، بخواهد ابزار فشاری را برای قیمت گذاری خودرو ایجاد کند.

* نامه وزیر بی‌محتوا بود

عضو ناظر شورای رقابت با تأکید بر اینکه نامه وزیر صنعت از نظر ما بی محتوا بود، گفت: این نامه نشان می‌دهد که افراد دیگری آن را تهیه کرده‌اند و وزیر صنعت بدون مطالعه آن را امضاء کرده که بار مسئولیت و تبعات آن را بر دوش خواهد کشید.

به گفته وی، نگاه کلی و ته قصه نامه وزیر صنعت کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو است.

وی اظهار داشت: به هر حال دستگاه‌های مختلف دارای سهمیه هستند که ممکن است به خاطر هزینه‌های تمام شده، سهمیه آنها قطع شود و یا اینکه انتظاراتی وجود دارد که به هر قیمتی و به هر نحوی باید از یک بخش خاص حمایت صورت گیرد.

* نعمت زاده، شیر شده است

امامی ادامه داد: نعمت‌زاده از وقتی که به عنوان وزیر صنعت منصوب شده با احتیاط برخورد می‌کرد ولی امروز دیگر شیر شده و در چنین شرایطی نیز عده‌ای به دلیل ضعف‌هایش، بحث کنار گذاشتن وی را کلید زده‌اند، به همین دلیل شاید دنبال ایجاد فضا به نفع خودش است.

* مرقومه‌ای در پاسخ به نامه وزیر تهیه می‌شود

وی با بیان اینکه شورای رقابت مرقومه‌ای را در پاسخ به وزیر صنعت تهیه خواهد کرد، گفت: نعمت‌زاده بیشتر از اندازه خود و مسئولیت قانونی‌اش وارد قصه شده که این اقدام در شأن وزیر نیست و نشان می‌دهد که وی مسلط و مطلع نبوده است.

وی همچنین از طرح پیشنهاد بازنگری در قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت خبر داد و گفت: این موضوع را در جلسات آینده شورا پیگیری خواهیم کرد و در این مورد باید ببینیم فرایند اجرایی شدن بودجه، روابط بین‌الملل، ابلاغ سیاست‌های پولی و همچنین نوید دولت برای رشد اقتصادی تا چه حد در هزینه تمام شده تولید و قیمت‌ خودرو موثر خواهد بود.

عضو ناظر شورای رقابت تأکید کرد: این مسائل می‌تواند باعث ثبات قیمت یا کاهش قیمت خودرو شود.

به گفته وی، رشد ارزش سهام شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد که اوضاع تولیدشان بهتر شده و در نتیجه، این مسئله بر قیمت تمام شده تولید تأثیرگذار خواهد بود و فرصتی برای کاهش قیمت تولید محسوب می‌شود.