جزئیات پیشرفت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در ۴ جبهه

سعید مؤذنی: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور(دالان) ترانزیتی شرق - غرب از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج - قزوین ‌ شروع شده و به آزادراه قم - گرمسار در منطقه چرم‌شهر ‌متصل می‌شود.

این آزادراه 158 کیلومتری در چهار قطعه در حال ساخت است و چهار استان قزوین،‌ مرکزی، البرز و تهران را در بر دارد.

کلنگ احداث این آزادراه در اواخر فصل بهار سال گذشته به زمین زده شد و مقرر شد در مدت زمان حدود چهار سال به اجرا برسد و طبق قرارداد، استهلاک سرمایه در مدت زمان حدود 20 سال از محل اخذ عوارض انجام خواهد شد.

این پروژه آزادراهی که در چهار جبهه کاری فعال است، چندین تقاطع غیر همسطح دارد و آزادراه‌های زنجان ـ قزوین، ساوه ـ تهران، قم ـ تهران، قم ـ گرمسار و مسیر ماهدشت ـ اشتهارد محور قدیم ساوه ـ تهران و سه خط‌آهن را قطع می‌کند.

از مزایای اجرای این آزادراه که بنا به گفته مسئولان وزارت راه، جزو بهترین آزادراه‌های کشور در کریدور ترانزیتی شرق به غرب خواهد بود، می‌توان به کاهش ترافیک ورودی و خروجی استان و کلان‌شهر تهران اشاره کرد؛ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، سهم بسیاری در کاهش تعداد خودروهای ورودی به تهران، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در این کلان‌شهر و انتقال ترافیک استان‌‌های غربی و شمال غرب کشور به این آزادراه دارد.

بنابراین گزارش، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران با سرمایه‌گذاری 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) به عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذار پروژه و سرمایه‌گذاری 30 درصدی دولت اجرا می‌شود.

از آنجا که آزادراه کنار گذر جنوبی تهران توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) ساخته می‌شود و سرمایه‌گذار اصلی این پروژه، قرارگاه است، سردار عباد الله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع)، روز گذشته از عملیات احداث این پروژه بازدید کرد و از نزدیک در جریان جزئیات ساخت این آزادراه ترانزیتی قرار گرفت و با پیمانکاران نیز به گفت‌وگو پرداخت.

‌در پایان این بازدید فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌ در این‌باره با خبرنگار فارس به گفت‌‌وگو پرداخت.

* کیفیت، سرعت و قیمت‌ سه مؤلفه اصلی فعالیت‌های قرارگاه خاتم

سردار عبدالهی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری امسال بر مبانی اقتصاد مقاومتی (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) ادامه داد:‌ کیفیت، سرعت و قیمت‌ سه مؤلفه اصلی فعالیت‌های قرارگاه است، از همین جا به پیمانکاران قرارگاه خاتم اعلام می‌کنیم که اصلا نگران تأمین مالی نباشند، ما منتظر کارفرماها و وزارتخانه‌ها برای تأمین مالی نمی‌مانیم و از مجراهای مختلف کار را دنبال می‌کنیم و پروژه‌‌ها را با جدیت و سرعت اجرا می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی کشور در مقابل نیازها و تهدیدها، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از توان بخش خصوصی بیان کرد: اگر امروز بخش خصوصی توانمندی در کشور فعال است، حتماً باید از پتانسیل آنها استفاده کرد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) گفت: لازم است پروژه‌های تصدی‌گری به بخش خصوصی واگذار شود و اگر بخواهیم در توسعه زیرساخت‌ها سرعت بگیریم باید با حضور بخش خصوصی و توجه به سرعت عمل و کیفیت، به اجرای پروژه‌ها اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: امروز قرارگاه با‌ قدرت‌‌ و توانی که دارد، بستر را برای دیگران که قدرت ‌آماده‌سازی ندارد، فراهم می‌کند؛ پیمانکاران قرارگاه از ما رضایت دارند، زیرا در شرایط تورم و افزایش قیمت‌ها هم حق پیمانکاران به‌موقع پرداخت شده است و با وجود آنکه دولت از نظر مالی مشکل دارد، اما هیچ‌گاه پیمانکاران را از نظر مالی رها نکرده است.

بنا به گفته سردار عبداللهی ‌سال 94 برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) سالی طلایی بود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اشتغال‌زایی اظهار داشت: هیچ عبادتی بالاتر از اشتغال‌زایی نیست، امروز در کشور حدود 3.2 میلیون نفر بیکار داریم که 1.1 میلیون نفر آن تحصیل‌کرده هستند.

* جزئیات عملیات تکمیل چهار قطعه آزادراه کنار گذر جنوبی تهران

سردار عبداللهی با اشاره به اجرای پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در چهار قطعه بیان کرد: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران 158 کیلومتر طول دارد؛ قطعه چهارم این پروژه از منطقه چرم‌شهر تا آزادراه تهران - قم 38 کیلومتر طول دارد؛ ‌عملیات خاکبرداری این پروژه 96 درصد پیشرفت فیزیکی و خاک‌ریزی آن حدود 35 درصد پیشرفت دارد، ابنیه فنی پروژه در این قطعه‌ اجرا شده است و امیدواریم تا قبل از پایان سال 95 از نظر روسازی به حد مطلوب برسد.

وی با بیان اینکه قطعه سه پروژه به تازگی تجهیز کارگاه شده است، بیان کرد: ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات مناسبی برای این قطعه در نظر گرفته شده است و عملیات خاکی پروژه تا پایان سال جاری به مرحله قابل قبولی می‌‌رسد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) بیان کرد: قطعه سوم این آزادراه 29 کیلومتر طول دارد که نقطه شروع ‌آن از تبادل آزادراه تهران - ساوه است و به شمس‌آباد ختم می‌شود که در مجاورت آزادراه تهران - ساوه رمپ (کنار گذر) و لوپ (زیر گذر) وجود دارد؛ در قطعه سوم این آزادراه کارگاه 20 هکتاری تجهیز شده است که بسیار نمونه است و می‌توان در آینده آن را به مجتمع خدماتی رفاهی تبدیل کرد.

سردار عبداللهی اضافه کرد: در قطعه دوم پروژه نزدیک به 15 کیلومتر عملیات خاکی انجام گرفته است و مابقی پروژه با تقویت تجهیزات ماشین‌آلات به سرعت اجرا می‌شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) با بیان اینکه قطعه یک پروژه مشکل فراوانی دارد، گفت: قطعه یک‌ در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارد و عملیات احداث آن نسبت به جای دیگر سخت‌تر است ضمن آنکه حدود 10 کیلومتر تملک اراضی لازم دارد که از محل اراضی مرغوب کشاورزی است و البته لازم است در بخش‌های دیگر این قطعه نیز، ‌دستگاه‌های اجرایی و منابع طبیعی با قرارگاه‌ همکاری کنند.

وی بیان کرد: این مسیر آزادراهی در قطعه یک، راه نظرآباد به اشتهارد، آزادراه کرج - قزوین، جاده قدیم کرج - قزوین، خط‌آهن و برخی راه‌های روستایی را قطع می‌کند.

* کاهش ترافیک ورودی به تهران و انتقال ترافیک غرب و شمال غرب به شرق کشور

وی به اهمیت ویژه احداث‌ آزادراه ترانزیتی کنارگذر جنوبی تهران اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش ترافیک ورودی به تهران و کاهش مصرف سوخت، احداث این آزادراه بسیار مقرون به صرفه است، ضمن آنکه اگر می‌خواهیم تولید آلاینده‌های زیست محیطی در تهران کاهش یابد باید همه توان خود را به کار ببریم.

سردار عبداللهی اظهار داشت: برای کاهش مشکل ترافیک و آلودگی شهر تهران باید به موضوع ورودی و خروجی‌های شهر توجه کنیم، مبنی بر اینکه حجم خودروهای ورودی و خروجی از شهر مهندسی شود که احداث آزادراه در این حوزه تأثیر به سزایی دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) گفت: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران ترافیک استان‌های غرب و شمال غرب کشور را به جنوب و شرق کشور هدایت می‌کند و به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌کند.

سردار عبدالهی ‌‌اظهار داشت: کاهش تولید ‌آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش ایمنی سیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سیر و ترافیک از مزایای اجرای این آزادراه است‌.

* تلاش قرارگاه برای ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در 3 سال

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ع) با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات، ادوات و ماشین‌آلات نو برای تکمیل این پروژه آزادراهی فراهم شده است، بیان کرد: رقم سرمایه‌گذاری قرارگاه طبق قرارداد مشارکت 70 درصدی و سهم مالی دولت 30 درصد‌ است.

وی با تأکید بر اینکه ‌رقم نهایی هزینه پروژه بستگی به زمان اجرا و تعدیل‌های پروژه‌ دارد، گفت: به عنوان مثال 10 روز پیش آرماتور هر کیلوگرم 1300 تا 1400 تومان بود، اما امروز به 1800 تومان رسیده است و به همین دلایل‌ نمی‌توان رقم تمام شده پروژه را پیش‌بینی کرد، اما در مبلغ اولیه پیمان سهم قرارگاه یک‌هزار و 700 میلیارد تومان است که تعدیل زمان اجرا به پروژه تعلق می‌گیرد.

بنابراین گزارش در مطالعات اولیه پیش‌بینی شده است برای تکمیل این آزادراه حدود 2550 میلیارد تومان اعتبار هزینه شود که سهم دولت در این پروژه حدود 700 میلیارد تومان و سهم قرارگاه بیش از 1850 میلیارد تومان باشد.

وی درباره مدت زمان بازگشت سرمایه در پروژه اظهار داشت: این زمان، به حجم ترافیک عبوری خودروها دارد آنچه که پیش‌بینی شده است، تردد روزانه 35 تا 40 هزار خودرو در این آزادراه تردد می‌کند، هر چه تعداد خودرو عبوری بیشتر باشد زمان بازگشت سرمایه کوتاه‌تر خواهد شد و اگر تعداد خودروی عبوری کمتر باشد، زمان افزایش می‌‌یابد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) درباره مدت زمان اجرای پروژه بیان کرد: در قرارداد اولیه مدت زمان اجرای پروژه چهار سال در نظر گرفته شده است، اما قرارگاه تلاش می‌کند که این پروژه مهم را سه ساله ‌اجرا کند؛ ‌البته اگر پروژه در مدت‌زمان 3 سال به پایان برسد، ضریب تسریع در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم ظرف 3 سال پروژه را به اجرا برسانیم.

بنابراین گزارش ‌پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از خرداد ماه سال 94 کلنگ‌زنی شده است.