زمزمه افزایش قیمت سوخت در دولت

 داوود کشاورزیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای دو پروژه شامل افزایش ترانزیت با توجه به شرایط متأثر از موقعیت سیاسی کشور و نوسازی ناوگان جاده‌ای (کامیون) در دستور کار امسال قرار دارد.

وی افزود: نوسازی ناوگان به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند و این در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی است.

وی تأکید کرد: حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به قدیمی بودن ناوگان موجود، میزان مصرف انرژی بالایی دارد و اگر بتوانیم نوسازی را انجام دهیم به کاهش مصرف انرژی کمک مؤثری می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای گفت: مبنای برنامه نوسازی ناوگان همان تفاهمنامه‌ای است که با وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای نوسازی 65 هزار دستگاه خودرو با عمر بالای 35 سال امضا شد.

کشاورزیان یادآور شد:‌ از محل منابع در اختیار نفت (حاصل از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت) این نوسازی انجام می‌شود، فعلاً منتظر وزارت نفت هستیم متن موافقتنامه‌هایی را که باید با سازندگان‌ و شرکت‌های لیزینگ امضا شود، نهایی کند، دراین‌صورت می‌توانیم کار ــ نوسازی ــ را انجام دهیم، معتقدم مهم‌ترین کاری که در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید انجام شود و شاید کمتر به آن پرداخته شده اصلاح قیمت انرژی است.

وی ادامه داد: تا زمانی که انرژی در بخشهای مختلف با قیمت‌های خیلی پایین و غیرواقعی عرضه می‌شود، هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در بخش حمل و نقل به وجود نمی‌آید. در واقع در این بخش شاهد مصرف بی‌رویه انرژی هستیم، شخصاً اعتقاد دارم مهم‌ترین گام در چارچوب اقتصاد مقاومتی که باید برداشته شود، اصلاح قیمت‌ انرژی است.

رئیس سازمان راهداری بیان کرد: طبیعی است که این اصلاح قیمت‌ها یک تورم مقطعی را ایجاد می‌کند و باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، در کنار این باید یک سری سیاست‌های اجتماعی و حمایتی را دولت اتخاذ کند تا بتواند اقشار آسیب‌پذیر را تحت پوشش قرار دهد. این‌گونه نمی‌شود که بخواهیم بی‌رویه سوخت مصرف کنیم و خودمان را به‌خاطر آلودگی محیط زیست به عذاب بیندازیم.