خودرو در گرداب رکود/ مردم وام می‌گیرند که وام خودروسازان را بدهند

گروه اقتصادی- طی سال‌های اخیر با وجود مشکلاتی که همه صنایع با آن دست به گریبان بودند، اما دولت توجه خاص و ویژه‌ای به صنعت خودرو داشت؛ از پرداخت تسهیلات و اعتبار گرفته تا کمک برای بالا بردن قیمت.

به گزارش افکارنیوز، در سال گذشته نیز به‌دلیل کاهش شدید خرید و فروش خودروهای داخلی، دولت در جهت منافع خودروسازان تصمیم به پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو گرفت.

پرداخت این تسهیلات اگرچه در فروش خودروسازان اثر زیادی داشت و 100 هزار خودرویی را که در انبار خودروسازان خاک می‌خورد، وارد بازار کرد، اما امروز دیده می‌شود تمامی آن تسهیلات‌گیرندگان در باز گرداندن وام‌های خود با مشکل مواجه هستند و حتی در برخی موارد شنیده می‌شود افرادی هستند که به‌دنبال وام‌گرفتن برای پرداخت وام خودرو خود هستند.

این کمک دولت، که تاکنون یک‌طرفه و فقط در جهت منافع خودروسازان بوده، در حالی متقاضیان خرید خودرو را با مشکل مواجه کرد که باز هم امروز شنیده می‌شود که خودروسازان همچنان با مشکل دست به گریبان هستند. رکود در بازار خودرو نیز هر روز عمیق‌تر و خرید و فروش کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

در این فضا، خودروسازان برای رفع پاره‌ای از مشکلات خود در شرایطی که با قهر خریداران خودرو مواجه شده‌اند، همچنان ساز گرانی می‌زنند. این در حالی است که تاکنون گامی در جهت افزایش کیفیت خودرو برداشته نشده است. صحبت اخیر رضا شیوا، رییس شورای رقابت نیز این موضوع را نشان می‌دهد. وی گفته است براساس اطلاعات، گروه سایپا به‌خاطر بی‌کیفیت بودن خودروهای خود جریمه کم‌کیفیتی را دریافت کرد و به‌طور متوسط جریمه بی‌کیفیتی محصولات سایپا منفی 1.86 درصد تعیین شد.

به باور اکثر کارشناسان اقتصاد خودرو، قیمت فعلى محصولات شرکت‌های خودروسازی تناسبى با کیفیت آنها ندارد و مردم هم به حق خواهان افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت‌ها هستند.

بسیاری از کارشناسان کیفى خودرو نیز اعتقاد دارند برخى از محصولات پرمصرف خودروسازها کم کم باید از رده خارج شوند و محصولاتى با کیفیت و قیمت مناسب‌تر جایگزین آنها شوند.

با این وجود، شورای رقابت روز دوشنبه هفته گذشته مجوز افزایش ۰.۴درصدی قیمت محصولات گروه خودروسازی ساپیا و 1.81 درصدی ایران‌خودرو را صادر کرد؛ مجوزی که خودروسازان را قانع نکرده و به دنبال افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.