آشتی وزیر ارتباطات با مخابرات تلفن را گران کرد

وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات که از اوایل دولت یازدهم بر سر مدیریت این شرکت با اختلاف مواجه شدند به تازگی توانستند پس از قهر طولانی به توافق برسند.

اخیرا با توافق مدیران دو مجموعه، 5 عضو جدید، هدایت هیات مدیره مخابرات را برعهده گرفته اند و مدیرعامل انتخابی نیز به زودی اعلام می شود. هر یک از طرفین تاکید کرده بودند که اعضای فعلی دیگر نباید در هیات مدیره حضور داشته باشند.

وزیر ارتباطات معتقد بود «پس از خصوصی سازی، سهامداران همه سود مخابرات را خورده و برده اند و برای توسعه سرمایه گذاری نکرده اند»

شرکت مخابرات نیز به خلف وعده وزیر ارتباطات درباره اجرای همکدی اعتراض داشت. وزیر ارتباطات که برای اجرای تکلیف دولت در طرح همکدی تلفن ثابت عجله داشت به مخابرات وعده داد پس از اجرای همکدی تعرفه ها را بازبینی و مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت را صادر کرد که چنین نکرد.

در جریان اختلاف وزارت ارتباطات و مخابرات، مدیران این شرکت بارها درخواست افزایش تعرفه های تلفن ثابت را مطرح کردند اما هیچ استدلالی حتی تقاضای فعالان خصوصی صنعت مخابرات و هشدار نسبت به نابودی صنعت مربوطه در کشور نیز نتوانست وزارت ارتباطات را قانع کند.

وی حتی در واکنش به اعتراض مخابرات با اشاره به افزایش نرخ آبونمان در زمان اجرای طرح هم کدسازی افزود: هیچ کسی به این موضوع اشاره نمی کند که در زمان اجرای هم کدسازی آبونمان تلفن ثابت از 30 تومان به 900 تومان افزایش یافت و درباره این افزایش 30 برابری سخنی گفته نمی شود.

موضوع آبونمان 30 برابری در حالی توسط وزیر مطرح شد که وی 2 سال قبل در برابر سوال رسانه ها از علت افزایش زیاد تعرفه آبونمان و تعرفه،‌ گفته بود: تعرفه اندکی افزایش یافته و در واقع تعدیل شده است.

در پایان سال 92، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین‌ استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌ همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شد.

 

همچنین میزان آبونمان پرداختی از سوی مشترکان بر اساس نقاط جغرافیایی و رویکرد حمایتی از روستاها و شهرهای کوچک مبتنی بر میزان کارکرد به‌ صورت پلکانی از 630 ریال به حداقل هزار ریال و حداکثر 12 هزار ریال رسید؛ یعنی 12 برابر شد.

اما همان طور که انتظار می رفت با توافق دو مجموعه بر سر صندلی های مدیریت، مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت صادر شود.

اخیرا وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه تلفن ثابت در یک ماه آینده خبر داده است.

واعظی گفته: در سیاست گذاری های جدید، شرکت مخابرات شرکتی توسعه ای محسوب می شود و ما قبل از تعیین هیئت مدیره جدید نقشه راهی را برای این شرکت تدوین کردیم تا اعضای جدید هیئت مدیره بدون هیچ مشکلی شرایط جدیدی را در این شرکت فراهم کند که سیاست ها به هیئت مدیره جدید و سهامداران ابلاغ شد.

وی اضافه کرده: در ماههای اخیر شرکت مخابرات سرمایه گذاری های خوب و مناسبی در حوزه مخابراتی انجام داده است و فکر می کنیم هزینه 30 ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت 500 هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدید نظر شود.

اگرچه با ثبات 10 ساله قیمت ها، تعرفه تلفن ثابت در ایران جز 5 کشور با کم ترین تعرفه قرار گرفته و این تعرفه با هزینه های سال 95 همخوانی ندارد، اما اکنون که مدیریت مخابرات از غیردوستان به دوستان منتقل شده و افزایش تعرفه ها بدون شک عملیاتی خواهد شد، افزایش قیمت ها باید منطقی باشد.

علاوه بر این، 2 سال از عمر صنعت مخابرات کشور در بلاتکلیفی سپری شد.

طبق تعرفه های که در سال گذشته کارشناسی شد اما به مرحله اجرا نرسید، بیشترین افزایش در بخش آبونمان، داخل استانی و هزینه ثبت نام خواهد بود.

برای تعرفه های بین استانی تلفن ثابت قابلیت افزایش چندانی وجود ندارد و درباره تعرفه های داخل استانی نیز افزایش حداقل 15 درصدی پیش بینی می شود.