وزیر نفت جدید عربستان تعیین شد

 "خالد فالح" که شاه عربستان روز شنبه او را به عنوان وزیر وزارتخانه مهم انرژی، صنعت و منابع معدنی منصوب کرد سال ها ریاست شرکت نفتی آرامکو این کشور را به عهده داشت.

 

خالد فالح سال 2009 به عنوان مدیر عامل آرامکو انتخاب شد. این شرکت با حدود 60 هزار کارمند یک هشتم نفت جهان را تولید می کند. 
  
"سلمان،" شاه عربستان، ماه مه گذشته در چارچوب ترمیم قبلی کابینه، خالد فالح را با حافظ سمت مدیر عاملی آرامکو به عنوان وزیر بهداشت منصوب کرد. این دوره با سقوط بهای نفت همراه بود و سبب شد تا کسری بودجه عربستان در سال 2015 به رقمی بی سابقه برسد.

 

سقوط درآمدهای نفتی عربستان را به عنوان بزرگترین صادر کننده جهان به تلاش برای یافتن جایگزین واداشت و این کشور 25 آوریل برنامه بلند پروازانه ای را با عنوان  "چشم انداز 2030" با هدف پایان دادن به وابستگی اقتصاد عربستان به درآمدهای نفتی اعلام کرد.

 

اقدام روز شنبه شاه عربستان برای ترمیم کابینه از اولویت های جدید این کشور برای کار آمدتر کردن بخش دولتی حکایت دارد.

 

فالح در حالی مسئولیت وزارتخانه مهم انرژی، صنعت و منابع معدنی را به عهده گرفت که عربستان تلاش می کند بخش صنایع خود را از پتروشیمی تا دفاعی و منابع انرژی توسعه دهد و همچنین از معادن زیر زمینی بهره برداری کند.

 

خالد فالح جانشین علی النعیمی شد که به مدت دو دهه وزیر نفت بود و قرار است به عنوان مشاور کاخ سلطنتی انتخاب شود.

 

اما اطلاعاتی درباره جانشین احتمالی فالح به عنوان رئیس آرامکو درز نکرده است. ریاض تصمیم گرفته است در چارچوب برنامه "چشم انداز 2030" سهام شرکت آرامکو را به بازار بورس وارد کند.