پنج ایراد به طرح جدید بانکداری بدون ربا

کوروش پرویزیان امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به ایرادات طرح جدید بانکداری بدون ربا اشاره کرد و گفت: در اصلاح قانون  عملیات بانکی بدون ربا و لایحه جامعه بانکداری باید هدف اصلی این باشد که کسب و کارهای خصوصی بهتر انجام شود که این طرح جدید موضوع را نه تنها حل نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر نظر فعالان اقتصادی در این زمینه لحاظ نشود ساده‌سازی و شفاف‌سازی انجام نمی‌شود.

وی به نرخ سود، جریمه تأخیر، تأدیه دین و تأمین مالی اشاره کرد که هیچ کدام از اینها در طرح جدید حل نمی‌شود و در توضیح بیشتر گفت که هیأت مدیره بانک‌ها در قانون فعلی می‌تواند جریمه دیرکرد را ببخشند اما اکنون پیش‌بینی شده به جای آنکه بانک‌ها جریمه دیرکرد را بگیرند صندوقی در بانک مرکزی در نظر گرفته شود که این جریمه را بگیرد که از نظر مشتری و اصل ربوی بودن موضوع حل نمی‌شود.

مدیرعامل بانک پارسیان به استقرار ناظر شرعی در شعب بانک‌ها را موضوع دیگری عنوان کرد که در طرح جدید بانکداری بدون ربا این افراد مانند ناظرین ذبح شرعی که در کشورهای اسلامی مستقرند حضور یابند که محل اشکال است. چرا که باید توجه کرد باید از ابزارهای نوین بانکی در این راستا استفاده کرد.

پرویزیان ماهیت اعتبار، ماهیت پول، شبه پول و قراردادهای بانکی را از دیگر مواردی برشمرد که در طرح جدید محل مناقشه است و مسئله‌ای را حل نمی‌کند او بر این نکته تأکید کرد که در این طرح جا داشت تا ظرفیت مشارکت دولت، شبکه بانکی و بخش خصوصی هم در نظر گرفته شود.