عبدالرضا شیخان  با تشریح جزئیات طرح سهمیه‌بندی صادرات سیمان به عراق اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که طی روزهای اخیر با وزیر صنعت داشتیم، مقرر شد فهرستی از شرکت‌های دارای مزیت صادرات سیمان به وزارت صنعت ارائه شود که در این راستا جدولی از سوی انجمن تولیدکنندگان سیمان تهیه و به وزارت صنعت ارائه شد.

وی ادامه داد: در این فهرست، مرز ایران و عراق به 4 محدود تقسیم‌بندی شده که در هر محدوده بین 2 تا 4 شرکت قابلیت صادرات سیمان را دارند.

وی توضیح داد: در تعیین کارخانه‌های دارای مزیت صادراتی، به موضوع پایین بودن هزینه حمل توجه شده و همچنین سابقه عملکردی شرکت‌ها در صادرات سیمان به عراق نیز مدنظر قرار گرفته است.

به گفته شیخان، در مرزهای عراق، شرکت‌های فعال در زمینه صادرات شناسایی شده‌اند و عملکرد آنها طی چند سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است و بر این اساس شرکت‌هایی که صادرات مناسبی داشته‌اند، برای قرار گرفتن در فهرست سهمیه‌بندی صادرات سیمان به عراق مدنظر قرار داشته‌اند.

دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه فهرست شرکت‌های دارای مزیت صادراتی، پس از نهایی شدن در وزارت صنعت و دولت به گمرک ارائه خواهد شد، گفت: به این ترتیب، گمرک اجازه صادرات سیمان از طریق این شرکت‌ها را خواهد داد و صادرات سیمان به عراق توسط این شرکت‌ها انجام خواهد شد، به طوری که فقط شرکت‌های تعیین‌شده امکان صادرات خواهند داشت.

وی اظهار داشت: به این ترتیب، در مرزهای ایران با عراق، کنسرسیومی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان که قابلیت صادرات به عراق را دارند، تشکیل خواهد شد.

دبیر انجمن سیمان افزود: اجرای چنین طرحی را برای مرزهای دیگر نیز پیگیری می‌کنیم، به طوری که صادرات سیمان به افغانستان و کشورهای شمالی ایران نیز با این روش صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادی برای تعیین قیمت سیمان صادراتی به عراق نیز به وزارت صنعت ارائه کرده‌اید، گفت: ما پیشنهاد قیمتی نداده‌ایم، ولی صادرات سیمان توسط شرکت‌های منتخب با قیمت کف صادرات صورت خواهد گرفت و به وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم قیمت صادراتی را نیز بررسی و پیشنهاد کنیم.