بازار خودرو میزبان رکودی جدید

بنابر مصوبه شورای رقابت، دو شرکت ایران خودرو و سایپا مجاز هستند به ترتیب چهار دهم و 8/ 1درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند، حال آنکه این دو خودروساز ظاهرا هنوز مصوبه شورا را اجرا نکرده‌اند. رکود سنگینی که ماه‌ها است دامان بازار خودرو را گرفته، دلیل اصلی احتیاط خودروسازان در بالا بردن قیمت‌ها به شمار می‌رود، چه آنکه بیم عمیق‌تر شدن رکود فروش را در نتیجه افزایش قیمت، دارند. هرچند رکود بازار خودرو ریشه‌ای چند ماهه داشته و دلایل خاصی نیز پشت آن است، با این حال به گفته فعالان بازار، معمولا در فروردین و اردیبهشت، خرید و فروش کاهش قابل توجهی می‌یابد و امسال نیز این ماجرا تکرار شده است.

به گفته آنها، با توجه به در پیش بودن امتحانات مدارس، بعید است بازار طی دو سه هفته آینده نیز از سایه رکود خارج شود. فعالان بازار در ادامه تاکید می‌کنند با توجه به آغاز ماه رمضان از اواسط خرداد، بازار حداقل تا دو ماه دیگر در شرایط رکودی خود باقی خواهد ماند. با این حساب، اگر قرار بر رونق خرید و فروش در بازار خودرو باشد، این اتفاق در اواسط تیر ماه به بعد رخ خواهد داد. این البته در حالی است که کارشناسان معتقدند بازار علاوه بر رکود مقطعی فعلی، از یک رکود کلی با دلایل جداگانه نیز رنج می‌برد و در نتیجه رونق گرفتن خرید و فروش پس از ماه رمضان نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو خواهد بود.

آن طور که کارشناسان می‌گویند، همچنان دلایل سه گانه معروف شامل «قیمت بالای خودروها»، «قدرت خرید پایین مشتریان» و «امید مشتریان به آینده و احتیاط در خرید»، فرمان بازار را در دست داشته و اجازه سرعت گرفتن را به آن نمی‌دهند. در این اوضاع و احوال اما شورای رقابت اقدام به آزادسازی قیمت دنا و تندر-90 اتوماتیک کرده است، خودروهایی که در بازار، چندان متاثر از این اتفاق نشده‌اند. برخی بر این باورند اقدام اخیر شورای رقابت، مقدمه آزادسازی قیمت خودرو است و شورا به‌تدریج از قیمت‌گذاری کنار خواهد رفت. این در شرایطی است که برخی کارشناسان به دلیل احتمال افزایش قیمت شدید خودروها، مخالف آزادسازی هستند و برخی دیگر نیز معتقدند این اتفاق (به‌دلیل رکود سنگین حاکم بر بازار) تاثیر خاصی روی قیمت‌ها نمی‌گذارد. به اعتقاد آنها، رکود بازار به حدی است که در صورت آزادسازی قیمت نیز دست خودروسازان برای افزایش قیمت چندان باز نخواهد بود.

 

افت‌وخیز قیمت چند خودرو

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی با چه افت و خیزی در هفته جاری مواجه شده‌اند. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 100 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 تیپ 2 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 33 میلیون تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول،در حال حاضر 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب، 405 نزدیک به 500 هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند.

به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز در حال حاضر با همان قیمت 36 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود و افت و خیزی طی هفته جاری نداشته است. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 29میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند مدلی دیگر به نام LX نیز دارد که این محصول نیز در هفته جاری تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده است. سمند LX در حال حاضر با 30 میلیون و 800 هزار تومان قابل خرید است.

این در شرایطی است که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به افت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 32 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود. رانا در این هفته 200 هزار تومان ارزان شده است. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان قابل خرید و فروش است. این در شرایطی است که شورای رقابت به تازگی رای به آزادسازی قیمت دنا داده و باید منتظر ماند و دید ایران خودرو تغییری در قیمت این محصول ایجاد می‌کند یا با توجه به رکود بازار، احتیاط به خرج می‌دهد. از دنا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. با این حال اما قیمت پراید در مدل 111 کاهشی 200 هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هم‌اکنون 20 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین قیمت پراید 132 نیز 20 میلیون و 200 هزار تومان است.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری افت و خیز قیمتی خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 900 هزار تومان دارد. سراتو در سایپا به مونتاژ می‌رسد و طبق آمار فروردین ماه امسال، افزایش تیراژ مناسبی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته داشته است. سایپایی‌ها اما در زیرمجموعه خود یعنی پارس خودرو، یک محصول مونتاژی چینی به نام برلیانس نیز مونتاژ می‌کنند که قیمت این خودرو طی هفته جاری به 56 میلیون تومان در مدل اتومات رسیده است. سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم و ببینیم قیمت آنها چه تغییراتی را طی هفته جاری تجربه کرده است.

به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-90 در مدل اتومات کمی افزایش یافته و به حدود 50 میلیون تومان رسیده است. این خودرو نیز با اعلام شورای رقابت، از قیمت‌گذاری دولتی معاف و ایران خودرو می‌تواند خود نسبت به تعیین قیمت آن اقدام کند. در بین دیگر مدل‌های تندر اما در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با 40 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت 300 هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما به‌تدریج با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن پایین آمد. همچنین تندر مدل E2 پارس خودرو نیز که طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 39 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود. این خودرو نیز قبلا بالای 40 میلیون تومان قیمت داشت. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر تندر ایران خودرو نیز قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان دارد.