نیاز بوئینگ به بازار هوایی ایران

از زمانی که تحریم های ایران برداشته شد، این کشور سفارش های عظیمی به شرکت های بزرگ جهان ارسال کرده است؛ اما تاکنون تنها شرکت ایرباس توانسته سفارش های هواپیمایی را دریافت کند. بوئینگ به دلیل نداشتن اجازه در آن زمان، نتوانست با ایران وارد مذاکره شود.

 

پس از این که این شرکت در ماه فوریه اجازه مذاکره را دریافت کرد، بوئینگ با ایران وارد مذاکره شد و سه مدل هواپیما را برای فروش به این کشور پیشنهاد داد.

 

ایران اعلام کرده است 80 تا 90 فروند هواپیما از هر دو تولید کننده خریداری خواهد کرد. در حال حاضر اعضای کنگره آمریکا در تلاش هستند از امضای توافقنامه بوئینگ و ایران جلوگیری کنند. در این مقاله نگاهی می اندازیم به دلایل بوئینگ برای فروش هواپیماها به ایران.

 

بوئینگ 737

 

بوئینگ در حال حاضر انتظار فروش کمی برای مدل 737 دارد. به نظر می رسد که این شرکت با مشکل کم بودن سفارش این محصول مواجه شده است. امضای یک قرار داد با ایران می تواند این مشکل را حل کند. در صورتی که ایران با بوئینگ، قرارداد شبیه به قرارداد ایرباس امضا کند، می توان انتظار داشت 34 فروند 737 به این کشور فروخته شود.

 

بوئینگ 777

 

در قرارداد ایران با ایرباس، هواپیمای a330ceo با تخفیف ویژه، 25 درصد کل سفارش ایران را به خود اختصاص داده است. بوئینگ 777 در حال حاضر پر تخفیف ترین هواپیمای بوئینگ محسوب می شود. در صورتی که ایران از این مدل به تعدادی مشابه سفارش دهد، می توان انتظار فروش 23 فروند 777 را داشت.

 

بوئینگ 787

 

با افزایش تعداد 787 های تحویل داده شده، این شرکت احتمالا به دنبال دریافت سفارشات جدید برای این محصول باشد. این شرکت می تواند تا 19 فروند 787 به ایران بفروشد.

 

یکی از دلایل اصلی بوئینگ برای امضای قرارداد با ایران، رفع چالش هایی است که در بعضی از برنامه های این شرکت ایجاد شده است. همچنین در صورتی که بوئینگ از فرصت ایجاد شده در بازار ایران استفاده نکند، این شرکت کل این بازار را در اختیار ایرباس قرارداده و حضور رقیب خود را در این کشور تقویت کرده است. 

 

چه کنگره آمریکا از این طرح پشتیبانی کند و چه پشتیبانی نکند، قرارداد بوئینگ با ایران می تواند درآمد کوتاه مدت این شرکت را بهبود بخشد و آینده آن را در بازار این کشور تقویت کند.