تردید بانک های اروپایی برای معامله با ایران

با وجود مذاکرات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بانک های انگلیس برای معامله با شرکت های ایرانی هنوز مدیران این بانک ها نگران تحریم های آمریکا هستند.

یکی از مدیران ارشد بانک استاندارد چارترد به خبرنگار فایننشال تایمز گفته است هنوز احتمال تحریم ها علیه بانک های اروپایی در معامله با ایران وجود دارد. بانک چارترد اعلام کرده است فعلاً قصد ندارد با هیچ شرکت و بانک ایرانی وارد معامله شود.

بر این اساس بانک های استاندارد چارترد و اچ ای بی سی به خاطر معامله با شرکت های ایرانی در پنج سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار جریمه پرداخته کرده اند.

با وجود گفتگوهای جان کری و فیلیپ هاموند وزرای خارجی آمریکا و انگلیس با مدیران این بانک ها به نظر می رسد هنوز تردیدها برای معامله با ایران وجود دارد.

یکی از مدیران این بانک ها به روزنامه انگلیسی گفته است جان کری مدت کوتاهی در پست وزارت خارجه آمریکا خواهد بود و بعد از آن احتمال تحریم ها علیه ایران وجود دارد.

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه گفته است در صورت رسیدن به قدرت توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد. کاخ سفید در واکنش به صحبت های ترامپ اعلام کرده است توافق هسته ای با ایران در هر صورتی ادامه خواهد داشت.