دوبرابر شدن صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون رئیس‌جمهور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز (شنبه) در همایش محدود رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عنوان «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: در دوره پس از برداشتن تحریم‌ها در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی، گام برداشته شده و در پرتو سند فرادست نظام و برنامه ششم کشور درصدد گام برداشتن برای رشد اقتصاد مطلوب هستیم.

وی افزود: ایجاد رشد اقتصادی مبتنی بر ویژگی‌ها و مولفه‌های درون‌زا و مردمی بودن، توزیع متوازن ثروت و عدالت و دانش‌بنیان، استوار بوده و ما در این راستا خواهان رایزنی‌های لازم روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تحقق اهداف برنامه ششم در بخش خارجی هستیم.

سخنگوی دولت درباره نتایج حاصله از افزایش مراودات کشورها با جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشور از مقطع امضای برجام را عملی ساخته‌ایم و میزان صادرات نفت ایران پس از فضای پسابرجام به بیش از 2 برابر افزایش یافته است و حضور 8 رئیس‌جمهور و 5 نخست‌وزیر و 3 رئیس مجلس و 28 وزیر خارجه گویای آثار ملموس از انگیزه‌های کشورهای خارجی برای روآوری به اقتصاد رو به رشد ایران است.

نوبخت از سفرا خواست در چارچوب طرح‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کنند که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه پروژه‌های آب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به موازات اقدامات جذب سرمایه‌گذاری ضروری است که واحدهای اقتصادی شرایط تحرک اقتصادی را فراهم ساخته و حداکثر ظرفیت بهره‌وری را آشکار سازند و در این راستا در جهت جذب تامین منابع مالی و شرایط فایناس در راستای اهداف برنامه توسعه ششم قدم بردارند.