رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته  کشور،گفت که صنعت ساخت کشتی با تفکر موجود در کشور به هیچ جایی نخواهد رسید و سهمی هم از صنعت کشتی  سازی دنیا کسب نمی کند.

"مسعود پل مه"  با ذکر مثالی بیان کرد که ساخت یک  فروند کشتی با استانداردهای  بین المللی در خارج از کشور،هزینه ای ۳ میلیون دلاری  در برخواهد داشت درحالیکه  ساخت  همین کشتی  در داخل دستکم ۱۵ میلیون دلارتمام می شود و ادامه داد که بازپرداخت اقساط هزینه ساخت کشتی در خارج از کشور ۲۰ ساله و با نرخ بهره ۳.۷ درصدی بوده اما در ایران  زمان باز پرداخت ۵ ساله و با نرخ بهره ۲۸ درصدی خواهد بود.

به گفته "پل مه"، درحال حاضر، ۸۵  درصد ظرفیت کشتی سازی کشور متوقف شده که بر این اساس سرمایه در  گردش صنعت ساخت کشتی  چندان هم قابل توجه نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته،متوسط عمرناوگان شناورهای بزرگ جهان را ۵ سال دانست و افزود که میانگین عمر ناوگان  کشتیرانی کشور از تفاوتی ۱۰ تا  ۱۵ ساله  برخوردار بوده که این امرهم ناشی از  مشکلات مالی در صنعت کشتی سازی است.

وی،با بیان اینکه صنعت کشتیران  دولتی در کشور وجود ندارد، از سایه ای سخن گفت که  بر سراین صنعت بوده و دسترسی منابع مالی را برای یک بخشی تسهیل کرده اما دسترسی به منابع برای سایر بخش های خصوصی دراین صنعت وجود ندارد.

"پل مه"،خبرداد که با اجرای برجام، فضای  کسب و کار و تجارت در صنعت دریایی رو به بهبود گذارده  و اظهارداشت: تا زمانی که شرایط  اقتصادی  به نحو مطلو باز نگردد، مشکلات هم چنان وجود دارد.

به گفته وی، بسیاری ازخطوط  دریایی که به واسطه  تحریم ها  از تردد به سمت کشورمحروم بوده اند، اکنون ۹۰ درصد خطوط اروپایی وآسیایی  به ایران تردد دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی کشور،تصریح کرد که درحال حاضر، این خطوط یا به صورت مستقیم به ایران کشتی اعزام می کنند و یا با واسطه کشتی ها به ایران می آیند درحالیکه قبل از  برجام، کشتی ها وکانتینرهای آنها هم به ایران نمی آمدند.

وی، اذعان داشت که در حال حاضر، جریان ورود کالا به کشورمیسر شده وهیچ محدودیتی در این راستا وجود ندارد.

پل مه، تصریح کردکه مراودات مالی از مکانیسم بین المللی تابعیت می کنند که بر این اساس، ۹۵ درصد آن بر پایه دلار بوده که  مرکزیت آنهم درآمریکا قراردارد و افزود: تا زمانی که اجازه استفاده از این مکانیسم درمواردات تجاری مهیا نشود، یک خلل در  چرخه  واردات کالا به کشور وجود دارد هرچندکه  مانعی هم برای  واردات کالا به کشور نیست.

وی توضیح داد که به هرصورت مراودات تجاری و واردات کالا از طریق صرافی یا ارزسایرکشورها صورت می پذیرد.

پل مه ، انبار کردن نفت خام کشور بر روی  شناورها را رد کرده و گفت که  انبار کردن  نفت خام  بر روی کشتی ها  برای فروش  به هیچ وجه عقلایی نیست.