بانک‌ها چقدر در آشفتگی بازار مقصرند؟

گروه اقتصادی- محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که بانک‌ها چقدر در آشفتگی بازار مقصرند؟ اظهار داشت: بانک‌ها در گذشته تحت فشار دولت مجبور به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به اشخاصی بودند که ضمانت‌های لازم و اعتبار کافی نداشتند.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: آنها در دوره‌ای ترجیح دادند این پول را در حوزه شرکت‌های خودشان در جای مطمئن‌تری یعنی بورس سرمایه‌گذاری کنند و البته این اقدامات با توجیه ضرورت پرداخت سود به سرمایه‌گذاران بود.

مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور تصریح کرد: به‌هرحال آشفتگی ناشی از حضور بانک‌ها در بازار تحت‌تاثیر سیاست‌های غلطی است که آنها را به مسیر بنگاه‌داری یا اعطای تسهیلات به طرح‌های بزرگ و اشخاص بدون ضمانت هدایت کرد.

بهرامی‌ارض‌اقدس عنوان کرد: وابستگی بانک مرکزی به دولت باعث شده که بانک‌ها به دلیل تصمیم‌گیری‌های مختلف دولت‌ها که لزوما در راستای سیاست‌های بهینه پولی و بانکی کشور نیست، دچار مشکل شوند.

وی متذکر شد: رفتار دولت قبل از مصادیق مشکلات نشات گرفته از این وابستگی است. رفتارهای اقتصادی این دولت در خصوص کاهش نرخ سود بانکی، تکلیف به اعطای تسهیلات به بخش‌های غیراقتصادی، وام‌های زودبازده، سرمایه‌گذاری کلان در حوزه مسکن‌مهر، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و مداخلات ارزی اعم از فروش ارز به قیمت‌های مصنوعی و پایین، و در نهایت مداخلات غیراقتصادی در بازار ارز باعث شد بانک‌ها امروز نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار باشند.