مجوز همکاری‌ بانکی‌ ایران و سنگاپور صادر شد

روابط‌عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اعلام کرد: شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و شرکت TufChem سنگاپور در حاشیه کنفرانس فرصت های تجاری و سرمایه گذاری که روز جمعه ٣١ اردیبهشت با حضور دکتر ربیعی وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعی در سنگاپور برگزارشد، یادداشت تفاهم همکاری با موضوع محیط زیست در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی امضا کردند.

با امضای این یادداشت تفاهم بر تقویت و ارتقای سطح همکاری های دوجانبه در عرصه محافظت از محیط زیست تاکید شده است.

در این یادداشت تفاهم همکاری در عرصه تبادلات و اطلاع رسانی متقابل در باره نحوه مقابله با چالش‌های محیط زیستی و آلاینده های گوناگون، کاهش حوادث محیط کار، بکارگیری فن آوری‌های جدید و مدیریت و ارتقای بهره‌وری در صنایع پتروشیمی مورد تاکید قرار گرفته است.

بر اساس این سند طرفین قول داده‌اند که تمامی تلاش خود را برای از میان برداشتن چالش‌های زیست محیطی و محیط زیستی، ایمنی محیط کار در 2 کشور و همچنین بصورت همکاری مشترک در کشورهای همسایه ایران و CIS و کشورهای منطقه آ سه آن به‌کار گیرند.

آمادگی سنگاپور برای تقویت همکاری اقتصادی و بانکی با ایران/ بانک مرکزی سنگاپور بخشنامه آغاز همکاری‌های بانکی با ایران را صادر کرد

از جمله مهم‌ترین محورهای گفت‌و‌گو در ملاقات، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آقای تارمن شانموگرانتام معاون نخست وزیر سنگاپور بحث تقویت همکاری‌های بیمه‌ای‌، تامین اجتماعی‌، تقویت همکاری‌های بانکی بود که  مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

همچنین جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاری با توجه به موافقتنامه‌ای که اخیرا در سفر آقای ایسواران وزیر صنعت سنگاپور با طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به امضا رسیده بود، مورد تاکید قرار گرفت.

علاوه بر این تقویت همکاری‌ها در زمینه گردشگری از دیگر موضوعاتی بود که 2 طرف برآن تاکید کردند.

بر پایه این گزارش یکی از موضوعاتی که معاون نخست وزیر سنگاپور در پاسخ به ربیعی مطرح کرد، تقویت همکاریهای بانکی و رفع موانع و مشکلات مربوطه بود.

معاون نخست وزیر سنگاپور اعلام کرد: بانک مرکزی این کشور بخشنامه‌ای را خطاب به بانک‌های سنگاپور صادر کرده است، مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تحریم ها لغو شده است همه می‌توانند به راحتی همکاری‌های بانکی خود را با بانک‌های ایرانی شروع کنند.

وی ایجاد تسهیل و تسریع در این زمینه را یادآور شد و از رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل در برقراری روابط مجدد بانکی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

توافق ایران و سنگاپور برای احیای مناسبات اقتصادی گذشته و شناسایی زمینه های جدید همکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و وزیر صنعت و تجارت سنگاپور روز پنجشنبه برای احیای روابط اقتصادی گذشته و شناسایی زمینه های جدید همکاری به توافق رسیدند.

طرفین در این دیدار با توجه به ظرفیت‌های 2 کشور برای همکاری های اقتصادی، سطح کنونی مناسبات اقتصادی را کافی نداشته و خواستار توسعه هر چه بیشتر مناسبات در این بخش شدند.

ربیعی با تشریح ویژگی‌ها و توانمندی‌های دولت و ساختارهای دولتی سنگاپور، ویژگی زیر مجموعه صندوق‌های تامین اجتماعی کشورمان را نیز برای سرمایه‌گذاری خارجی مناسب ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که این شرکت‌ها ایرانی می‌توانند، شریک مناسبی برای شرکت های سنگاپوری باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و وزیر صنعت و تجارت سنگاپور در این نشست همچنین خواستار تبادل تجربیات، انتقادل دانش فنی در زمینه های مختلف از جمله چابک سازی دولت، تامین اجتماعی، جذب سرمایه گذاری و پوپاسازی و توانمند سازی صندوق های اجتماعی شدند.

در نشست وزیران کار ایران و صنعت سنگاپور، مدیران شرکت‌های حاضر در جلسه با تشریح ویژگی‌ها و زمینه‌های مورد علاقه برای همکاری، آمادگی خود را برای برداشتن گام های عملی به منظور ایجاد و یا توسعه مناسبات اعلام کردند.

از دیگر مواردی که طرفین در مذاکرات بر آن تاکید و توافق کردند می‌توان به لزوم تبادل تجربیات و انتقال دانش فنی در زمینه‌های مختلف از جمله چابک‌سازی دولت، تامین اجتماعی، رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و پویاسازی و توانمندسازی صندوق‌های اجتماعی اشاره کرد.

برخی مدیران و نمایندگان شرکت‌های بزرگ سنگاپوری فعال در بخش ساخت‌وساز، انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، منابع آب، گردشگری، مدیریت آب و فاضلاب، بنادر و بانکی و مالی حضور داشتند و ضمن تشریح موقعیت خود، برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام ابراز علاقه کردند.

اس.ایسواران وزیر صنعت و تجارت سنگاپور اسفند ماه گذشته با سفر به تهران، موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری ایران و سنگاپور را نیز امضا کرد.

رایزنی وزیر کار با وزیر منابع انسانی سنگاپور؛ سنگاپور برای جذب نیروی کار متخصص ایرانی اعلام آمادگی کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان و وزیر منابع انسانی سنگاپور روز پنجشنبه در مذاکرات خود برای انتقال نیروی کار متخصص و با کیفیت در زمینه های مختلف از ایران به این کشور جنوب شرق آسیا به توافق رسیدند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سنگاپور بسر می‌برد، پنجشنبه با 'لیم سوئی سای' وزیر منابع انسانی سنگاپور دیدار و در مورد اعزام نیروی کار متخصص و توسعه مناسبات 2 جانبه رایزنی کرد.

وزیر کار در این دیدار با اشاره به موقعیت ایران که می‌تواند پل ارتباطی غرب و شرق باشد، وضعیت اشتغال، بیکاری و تاثیر تحریم‌ها بر میزان سرمایه‌گذاری در کشور و برنامه آمریکا برای فشار در دوران تحریم‌ها را تشریح کرد.

وی مزایای ایران را در منطقه خاورمیانه برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مناسب دانست و گفت که نیروی انسانی متخصص، جوان و تحصیلکرده، اشتراک منافع در جهان، امنیت بالا بر خلاف کشورهای دیگر منطقه و جهان و منابع معدنی ارزان و فراوان موقعیت ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مناسب کرده است.

ربیعی آمادگی کشورمان را برای پذیرش سرمایه‌های خارجی اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی ایران در پنج سال آینده باید به گونه‌ای باشد تا رشد 40 درصدی را تجربه کند.

وی اصلی ترین هدف را جذب سرمایه خارجی دانست و گفت که ایران برای رسیدن به رشدن 40 درصدی در پنجسال آینده نیازمند منابع مالی خارجی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به بخش آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشورمان، تاکید کرد که ایران در این بخش آموزشی بسیار قوی است و می‌تواند به سنگاپور کمک دانش فنی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با ادغام سه وزارتخانه شکل گرفته است، هدف از ورود به مسائل اقتصادی را پیگیری مباحث اجتماعی دانست و گفت که هدف از درآمدزایی و ورود به بخش اقتصاد، هزینه برای اقشار محروم و بازنشسته است.

ربیعی همچنین ایران را دارای نیروی جوان تحصیل‌کرده با مهارت و دانش فنی دانست و آمادگی کشورمان را برای اعزام نیروی کار متخصص به سنگاپور اعلام کرد.

'لیم سوئی سای' وزیر منابع انسانی سنگاپور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این دولت – شهر جنوب شرق آسیا منابع معدنی نداشته و تنها از منابع انسانی سود می برد، گفت که برای اینکه مردم از شغل خوبی بهره مند شوند، آموزش و مهارت در اولویت برنامه های دولت است.

وی وظیفه 3 وزارتخانه صنعت، آموزش عالی و منابع انسانی سنگاپور را ایجاد شغل، آموزش مهارت‌های رسمی و نگاه عادلانه به شغل دانست و گفت: با اختلال در کار وزارت صنعت بیکاری افزایش می‌یابد و وزارت منابع انسانی با مشکل مواجه خواهد شد.

وزیر منابع انسانی سنگاپور آمادگی این وزارتخانه را برای برنامه‌ریزی به منظور جذب نیروی انسانی و کار متخصص با کیفیت ایران در زمینه‌های مختلف اعلام کرد و گفت که مکاتباتی برای جذب این نیروها انجام می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این دیدار که 'جواد انصاری' سفیر کشورمان در سنگاپور نیز حضور داشت از 'لیم سوئی سای' برای بازدید از ایران به منظور ادامه مذاکرات دعوت کرد.

ربیعی صبح چهارشنبه در صدر یک هیات بلندپایه بازرگانی و اقتصادی وارد سنگاپور شد و در نخستین روز از این سفر با چند شرکت بزرگ این کشور برای توسعه همکاری ها و جذب سرمایه خارجی وارد مذاکره شد.