دریافت قطره‌چکانی دلارهای نفتی

حسین نجابت،‌ اظهار کرد:‌ صادرات نفت به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده است، اما با همان قواعد قبلی این کار انجام می‌شود یعنی مسیر طولانی را برای دریافت پول حاصل از آن طی می‌کنیم.

وی با بیان "با احتساب میعانات گازی هم‌اکنون حدود 3 میلیون و 100 هزار بشکه تولید داریم"، تصریح کرد: دولت برای دریافت پول فروش نفت به‌دنبال این است که بانک‌هایی را پیدا کند و در صدد است با رایزنی سیاسی مشکل تبادلات بانکی را برطرف کند.

وی با ابراز اینکه وزارت نفت نمی‌تواند کار خاصی در این زمینه انجام دهد، یادآور شد: تنها هندی‌ها که حدود 6 میلیارد یورو به ایران بدهکار هستند، برای پرداخت بخشی از این بدهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بحث دریافت ارز حاصل از فروش نفت تکان جدی نخورده است، گفت: به‌نظرم این‌که فروش نفت کشور بدون هیچ مشکلی (در خصوص تبادلات بانکی) انجام شود، زود اتفاق نمی‌افتد و فقط به‌صورت قطره‌چکانی پول فروش نفت دریافت می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که به‌نظر شما چه‌زمانی فروش نفت کشور عادی شده و خریداران می‌توانند بدون مشکل پول آن را پرداخت کنند، گفت:‌ این مسئله به دو انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و آمریکا بستگی دارد، آمریکایی ها بر اساس منافع و مقتضیات خود تصمیم می‌گیرند در این رابطه سختگیری کنند یا گشایشی صورت گیرد.

به‌گفته نجابت، در تصمیم‌گیری برای این موضوع نیز آمریکایی‌ها هم انتخابات ریاست‌جمهوری خود و هم انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران را مد نظر قرار خواهند داد.