افت قیمت نفت موجب کاهش شاخص بورس تهران شد

گروه اقتصادی- محمد فطانت‌فرد در گفت‌وگو با افکارنیوز در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی تا چه اندازه توانست به رونق بازار سرمایه کمک کند؟ اظهار داشت: به اعتقاد من، این‌که در سال 1393 شاهد بودیم شاخص‌های بورس یک روند نزولی به خود بگیرد، چند عامل در کنار هم بود. از جمله آنها، افزایش نرخ سود بانکی از 18 یا 17 درصد به 22 درصد بود که در سال 1393 به یک‌باره و یک‌شبه اتفاق افتاد.

وی افزود: به‌هرحال سیستم بانکی تصمیم گرفت و هیچ کسی هم ممانعت نکرد و به صورت رسمی 22 درصد را نرخ معمول و رایج بانکی در سال 1393 اعلام کردند. اما باز همین نرخ 22 درصد توسط سیستم بانکی رعایت نمی‌شد و شاید بسیاری از بانک‌ها و موسسات غیرمجاز و مجاز به یک نحوی در این نرخ‌شکنی وارد می‌شدند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: البته در سال 1394 چند اقدام موثر صورت گرفت؛ از جمله مبارزه جدی با موسسات مالی غیرسامان‌یافته و غیرمجاز. در عین حال، متناسب با افت نرخ تورم، نرخ سود بانکی نیز کاهش یافت.

فطانت عنوان کرد: در ابتدا به طور طبیعی به دلیل آن تجربه تاریخی، کمتر در عمل ما شاهد کاهش نرخ سود در سیستم بانکی بودیم، ولی به تدریج با نظارت‌های خوب بانک مرکزی و انضباطی که در سیستم بانکی وجود داشت و با حذف موسسات غیرمجاز، به تدریج توانستند آثار خود را در بازار بگذارند.

وی متذکر شد: البته انتظار جامعه و فعالان اقتصادی این است که نرخ سود بانکی باید متناسب با کاهش نرخ تورم، کاهش یابد و همان‌طور که در جهت افزایش آن به صورت یک‌شبه عمل می‌کنند، حداقل در خصوص کاهش آن یک دوره زمانی معقول برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود داشته باشد که مردم از آن مطلع باشند. به طور طبیعی این راه ادامه پیدا می‌کند و حسب قرارها، امسال نیز کاهش نرخ سود بانکی را خواهیم داشت.

فطانت خاطرنشان کرد: بازار سرمایه به دلیل این‌که در ماهیت خود ریسک دارد، یکی از مسایلی که بر آن اثر می‌گذارد، نرخ بدون ریسک در سیستم بانکی است.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی با کاهش نرخ سود بدون ریسک بانکی، بازده بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان بورس در عین حال دلیل کاهش شاخص بورس را افت قیمت نفت دانست و گفت: ما یک کشوری هستیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، در حال حاضر متکی به منابع طبیعی همچون معادن، فلزات و نفت و گاز هستیم.

فطانت تصریح کرد: در این دوره، ما شاهد رکود سخت و افت شدید قیمت در این بخش‌ها بودیم. اما با این وجود، به نظر من اقتصاد به خوبی اداره شد و به طور طبیعی، یک حالت باثبات را در بازار سرمایه شاهد بودیم.