روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس نوشت: نرخ بهره استقراض بین بانکی در ریاض، ناگهان شروع به افزایش کرده و به بالاترین سطح از زمان بحران بانک لمان برادرز در سال 2008 رسیده است.

 

گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان به پیمانکاران اوراق قرضه داده که قابل معامله است و این موضوع  نشان می دهد اوضاع اقتصادی این کشور تا چه اندازه وخیم است.

 

شرکت های گروه بن لادن که بدهی زیادی دارند، پنجاه هزار کارگر ساختمانی را به سبب مشکلات شدید اقتصادی اخراج می کنند. گروه ارزی بانک سوسیته جنرال به مشتریانش توصیه کرده است ریال عربستان را بفروشند. مقامات این بانک پیش بینی کرده اند وضعیت ثابت ارزش ریال عربستان در برابر دلار تغییر کند. این وضع ممکن است نبردی دشوار بر سر سهم جهانی نفت در بازارهای نفتی بوجود بیاورد.

 

فرانسیسکو بلانش از مقامات بانک آمریکا گفت پایان یافتن تثبیت ارزش ریال عربستان، مهمترین رویداد ناگوار در امسال خواهد بود و موجب خواهد شد قیمت نفت به بشکه ای بیست و پنج دلار سقوط کند. با وجود اینکه  عربستان به  فروش اوراق قرضه و وام‌های سندیکایی روی آورده است تا از میزان کسری بودجه عظیم خود بکاهد، ذخایر ارزی خارجی ریاض همچنان سالانه به میزان ده میلیارد دلار در ماه کاهش می یابد.

 

پانصد و هشتاد و دو میلیارد دلار باقیمانده ذخایر ارزی عربستان - اگر واقعا پول نقد باشد -  در فرضیه پول زیادی است اما این موضوع اهمیت فوری ندارد. مشکل عربستان این است که این کاهش ذخایر، به طور خودکار موجب تشدید سیاست پولی می شود.

 

در حالیکه قیمت های نفت از اواسط ماه فوریه افزایش یافته و به بشکه ای حدودا پنجاه دلار رسیده است، به نظر نمی رسد این رقم برای کاستن از بحران مالی عربستان کافی باشد.

 

این میزان افزایش قیمت نفت در هر صورتی به طور فزاینده ای شکننده است زیرا سخنان سختگیرانه مقامات بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار را افزایش خواهد داد و کانادا نیز برای از سرگیری تولید یک میلیون و دویست هزار بشکه ای نفت از دست رفته اش آماده می شود.