دولت ژاپن با «یِن» به ایران وام می‌دهد

نزدیک به 15 سال است که در اجرای چنین برنامه ای وقفه افتاده اما حالا توکیو می خواهد بار دیگر با ایران در عرصه اعتبارات بانکی وارد همکاری شود.

این گزارش می افزاید: «دولت ژاپن به ایران اطلاع داده است که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ماه اوت امسال (شهریور ماه سال جاری) به همراه یک هیات بزرگ تجاری و با هدف گسترش همکاری های دو کشور به تهران خواهد رفت و برنامه اعطای وام مزبور احتمالا در جریان این رسمیت خواهد یافت.»

این اولین بار پس از 38 سال است که یک مقام ارشد ژاپن به ایران سفر می کند. «تاکئو فوکودا» آخرین نخست وزیر این کشور بود که در سال 1978 به تهران آمد.

بنا بر این گزارش، بخشی از وام هایی که در اختیار ایران قرار می گیرد احتمالا برای مرمت و نوسازی پالایشگاه های نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همزمان اعلام شده است که بسیاری از شرکت های ژاپنی که خواستار همکاری با ایران هستند ابراز امیدواری کرده اند دولت هر چه زودتر این برنامه را برای پیشبرد طرح های زیربنایی و زیرساختی در ایران آغاز کند.

«نیکی» نوشته است که پرداخت این وام ها و اعتبارات بانکی یکی از برنامه های ژاپن برای ورود گسترده به بازار ایران بخصوص پس از برجام و لغو تحریم هاست.