پس از افشای فیش‌های حقوق مدیران ارشد بیمه مرکزی، دیوان محاسبات کشور به عنوان نهاد ناظر بر دستگاه‌های دولتی در اطلاعیه‌ای از تکرار تخلف حقوق‌های چند ده میلیونی در میان مدیران چند بانک دولتی خبر داد.  

 

 

در واقع، حواشی مربوط به دریافتی چند ده میلیونی مدیران بیمه مرکزی، نکته مهمی که در گزارش دیوان محاسبات وجود داشت را به حاشیه برد.

 

در اطلاعیه دیوان محاسبات آمده بود: «متاسفانه برخلاف رویه موجود در اسفندماه سال ۱۳۹۴ مابه‌التفاوت اضافه کار برای ۶ ماه از سال ۱۳۹۴ اعضای هیات عامل و رئیس کل بیمه مرکزی به همراه حقوق و مزایای اسفند آنان در یک لیست حقوقی پرداخت شده که با تذکر دیوان محاسبات مبلغ ۲۱۰۶۷۱۰۰۰۰ از وجوه غیرقانونی به حساب‌های مربوطه عودت داده شده که تخلف یاد شده نیز در دست رسیدگی دیوان محاسبات می‌باشد.  

 

همچنین اعضای هیات مدیره برخی بانک‌های دولتی نیز مشابه بیمه مرکزی دریافت‌های غیرقانونی در پایان سال قبل داشته‌اند که علاوه بر طرح پرونده آنان در دادسرای دیوان محاسبات، تذکر جدی به مدیران عامل بانک‌های مذکور داده شده که سریعا نسبت به واریز دریافت‌های غیرقانونی بر حساب‌های خزانه اقدام نمایند.»

 

اشاره نهاد ناظر بر تخلف مدیران برخی بانک‌های دولتی، خبر تازه‌ای نبود زیرا سال‌ها است مردم به شنیدن اخبار درباره حقوق‌های گزاف مدیران بانک‌ها خو گرفته‌اند.  

 

در سال‌های اخیر اخبار رسمی از پاداش‌های چند صد میلیونی مدیران بانک‌ها به تناوب منتشر شده و هر بار هم واکنش‌هایی در جامعه ایجاد کرده و خیلی زود این واکنش‌ها به سردی گراییده است.  

 

هرچند حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی در بانک‌های خصوصی را نمی‌توان مورد انتقاد قرار داد، اما در بانک‌های دولتی که از بیت‌المال تغذیه می‌کنند، یقینا چنین پرداخت‌هایی نکوهیده است.

 

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده توسط بانک‌ها در سال گذشته هیئت مدیره بانک ها از 120 تا 990 میلیون پاداش گرفتند.

به عنوان مثال، بانک صادرات که ظاهرا خصوصی شد، اما همچنان تحت کنترل دولت است، سال گذشته حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره را 2 میلیون تومان بابت برگزاری 4 جلسه در ماه و پاداش هیئت مدیره را 400 میلیون تومان تعیین کرد.

 

 *بانک ملت نیز که وضعیتی همچون بانک صادرات دارد سال گذشته پاداش هیئت مدیره را 550 میلیون تومان اعلام کرد.

 

*بانک مهر اقتصاد، سال گذشته حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره را 800 هزار تومان بابت برگزاری 4 جلسه در ماه و پاداش هیئت مدیره‌ را 155 میلیون تومان تعیین کرد.

 

*بانک انصار، حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره: یک میلیون و 300 هزار تومان بابت برگزاری 2 جلسه در ماه و پاداش هیئت مدیره: 277 میلیون تومان

 

 

 *بانک تجارت، حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره: نامعلوم ،پاداش هیئت مدیره: 300 میلیون تومان

 

 *بانک سینا، حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره: یک میلیون تومان ،پاداش هیئت مدیره: 250 میلیون تومان

 

*بانک حکمت ایرانیان، حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره: یک میلیون و 600 هزار تومان بابت برگزاری 4 جلسه در ماه ،پاداش هیئت مدیره: 130 میلیون تومان

 

*بانک خاورمیانه، حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره: یک میلیون تومان بابت برگزاری 2 جلسه در ماه، پاداش هیئت مدیره: 960 میلیون تومان

 

لازم بذکر است که در شرایط رکود و در حالی که در سال 93 اکثر بنگاه های اقتصادی، سودی به سهامداران خود پرداخت نکردند و بسیاری از کارگاه های تولیدی در شهرک های صنعتی در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار داشتند و بعد از کاهش نرخ سود بانکی هم، برخی بانک ها در نامه نگاری به بورس از ضرر بانک‌ها با این اقدام بانک مرکزی گفته بودن، اما عملکرد مجامع برخی بانک ها و پرداخت های چند صدمیلیونی به هیات مدیره این بانک ها از خبرهایی دیگر حکایت دارد!