استقبال از خرید مسکن

در این گزارش که دیروز از طرف بانک مرکزی منتشر شد ضمن تایید افزایش حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه قبل –فروردین 95 – و ماه مشابه سال قبل - اردیبهشت 94-ثبات و عدم افزایش محسوس قیمت مسکن به‌صورت آماری و رسمی تایید شده است.

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، در اردیبهشت 95، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به 15 هزار و 431 واحد مسکونی رسید که این میزان معامله آپارتمان مسکونی نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/ 8 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که در گزارشی که یک هفته قبل از طرف دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی منتشر شد، آمده بود: در اردیبهشت ماه 95 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 100 واحد رسید که این نسبت در مقایسه با ماه مشابه سال قبل – اردیبهشت 94 – معادل 7/ 0 درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی همچنین در این گزارش اعلام کرده است: در اردیبهشت ماه 95 متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مفید واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران معادل 4 میلیون و 10 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 7/ 1 و 8/ 2 درصد افزایش نشان می‌دهد. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن شهر تهران قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران را به‌طور میانگین معادل 4 میلیون و 250 هزار تومان اعلام کرده بود که این نسبت در مقایسه با فروردین 95 و اردیبهشت 94 به ترتیب به میزان 8/ 2 و 2/ 4 درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در حالی در اردیبهشت امسال به مترمربعی 4 میلیون و 10 هزار تومان رسیده که این میزان در فروردین ماه امسال معادل 3 میلیون و900 هزار تومان گزارش شده است که افزایش قیمت صورت گرفته طی اردیبهشت ماه بسیار ناچیز بوده و از نظر کارشناسان و واسطه‌های ملکی به معنای ثبات قیمتی و عدم تغییر محسوس در قیمت مسکن است. بانک مرکزی در جمع‌بندی خود از این گزارش می‌افزاید: افزایش حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه 95 نشانگر تداوم روند رو به بهبود معاملات و استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه‌های اخیر است.

با توجه به چشم‌انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و نیز رویکرد سیاست‌گذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن انتظار می‌رود این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه داشته باشد.