اقتصاد مقاومتی تنها روش رویایی با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اجلاس خانه ایده‌آل ساخت ایران با اشاره به تنها راهکار برون رفت مشکلات اقتصادی ایران اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی تنها روش رویایی با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده یک کشور است اگر به تاریخ کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته مراجعه کنیم، درمی‌یابیم که پیشرفت همگی آن‌ها مبتنی بر اقتصاد داخل بوده است.

 

وی افزود: با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی شعار نیست گفت: اقتصاد مقاومتی واقعیتی است که بایستی پیگیر محقق شدن آن باشیم چراکه برخی کشورها همچون آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم و توانمندی ها و پتانسیل های داخلی خود متمرکز شده‌اند و توانستند دستاوردی برای کشور خود به ارمغان آورند.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران توانمندیهای متعددی در حوزه کشاورزی دارا است بیان کرد: امروزه واردات بی رویه انواع میوه ها و صیفی‌جات منجر به نابودی بخش کشاورزی شده  و لازم است که ما نیز در حوضه های با پتانسیل بالا متمرکز شویم تا بتوانیم به سمت و سوی برنامه صادرات محور حرکت کنیم.

 

**برندسازی تولیدات جدی تر پیگیری شود

 

 

موسوی لارگانی با اشاره به حذف تعرفه ترجیحی گفت : باتوجه به جایگاه بالا ایران در تولید لوازم خانگی و این که انبار ها مملو از تولیدات داخلی است ، اما متاسفانه در این میان کشور ترکیه با تعرفه ترجیحی کالاهای خود را به ایران صادر کرده و از طرفی در خانه‌های ما از آن برندها استفاده می شود نباید فراموش کرد با ادامه این روند اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه بحث تولید دارای مثلث سه وجهی است گفت: باتوجه به آنکه کیفیت کالای ایرانی چند درجه از کالای خارجی پایین‌تر است اما می‌بایست با فرهنگ سازی مناسب مردم را به سمت و سوی استفاده ازکالای ایرانی تشویق نمود.دولت وجه دیگر این مثلث سه وجهی که باید با برنامه‌ریزی، حمایت‌های بیشتری از تولیدکنندگان به عمل آورد .

 

 

وی در ادامه یاد آور شد: تولیدکنندگان وجه سوم این مثلث هستند که بنده معتقدم تولیدکنندگان باید بر کیفیت دقت بیشتری داشته باشند نه اینکه کیفیت تولیدات آنها به قدری پایین باشد که مصرف‌کنندگان داخلی به سمت استفاه از تولیدات خارجی بروند.

موسوی لارگانی با اشاره به بسته های حمایتی دولت‌ها در زمان تحریم بیان کرد: طی سال‌های تحریم دولت‌ با بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان کمک کرد، اما متاسفانه در کشور ما طی این سال ها فشارهای مضاعف منجر به عدم رقابت تولیدکنندگان شد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت و اتاق بازرگانی در حالی بحث از برندسازی به میان می آورند که در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند و حال لازم است که دستگاه‌های مربوطه با تعامل این مشکلات را مرتفع نمایند چراکه ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی ضروری است.