رکود و سکوت در بازار خودرو

بازار خودرو کشور که از ابتدای امسال رنگ رونق را به خود ندیده، همچنان در رکود به سر می‌برد و با توجه به فصل امتحانات و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان، سایه رکود سنگین‌تر از قبل نیز شده است.

معمولا در فصل امتحانات، خانواده‌ها چندان تمایلی به سفر ندارند و از همین رو تقاضا برای خرید خودرو نیز پایین می‌آید و این ماجرا در ماه رمضان هم مصداق دارد. در این ماه نیز به‌دلیل افت شدید مسافرت‌ها، تقاضا برای خرید خودرو پایین است و مشتریان معمولا پس از پایان ماه رمضان، اقدام به خرید خودرو می‌کنند. این در شرایطی است که ظاهرا خودروسازان عزم خود را برای افزایش قیمت محصولات شان پس از ماه رمضان جزم کرده‌اند. همین دو سه هفته پیش بود که شورای رقابت قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد خودروسازان مجاز به گران کردن محصولات خود هستند. هر چند خودروسازان تا به امروز قیمت‌های جدید را اعمال نکرده‌اند، با این حال خبر می‌رسد آنها پس از ماه رمضان اقدام به افزایش قیمت محصولات شان خواهند کرد. به گفته منابع آگاه، خودروسازان با وجود اینکه می‌دانند افزایش قیمت در دوران رکود، ریسک بزرگی است، قصد دارند برای جبران هزینه‌های تولیدشان، قیمت محصولات خود را بالا ببرند. البته اینکه کدام خودروها و به چه میزان گران شوند، بستگی مستقیم به شرایط بازار دارد، به نحوی که احتمالا قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، با تغییراتی روبه‌رو خواهند شد. به‌عبارت بهتر، ممکن است برخی خودروها کمتر از مقدار مجاز اعلام شده از سوی شورا، گران شوند و برخی دیگر نیز اصلا افزایش قیمتی به خود نبینند. این تصمیم خودروسازان اما در حالی است که فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت خودروها در شرایط فعلی، به فروش داخلی شرکت‌های خودروساز لطمه خواهد زد. به گفته آنها، با افزایش قیمت، فاصله بین نرخ کارخانه و بازار خودروها کم می‌شود و این موضوع از انگیزه خرید برخی مشتریان می‌کاهد.

 

تثبیت قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را تجربه کرده و حال و هوای آن در آغازین روزهای ماه رمضان به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده عدم تغییر قیمت این خودرو است. هرچند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت این دو محصول را صادر کرده است، با این حال ایران خودرو فعلا تمایلی به اجرایی کردن این مصوبه نداشته و احتمالا بعد از ماه رمضان، قیمت 206‌هایش را تغییر خواهد داد.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، ،در حال حاضر 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد پژو 405 در مقایسه با هفته گذشته تغییر قیمتی به خود ندیده است. افزایش قیمت 405 نیز توسط شورای رقابت مورد تایید قرار گرفته و باید منتظر ماند و دید در نهایت این محصول گران می‌شود یا با همین قیمت فعلی روزگار خواهد گذراند.

اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند. همچنین سمند مدل LX نیز که قیمت آن تغییری نکرده، در حال حاضر 29 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. همچنین پراید در مدل 111 نیز تغییر قیمتی نداشته و در حال حاضر 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که به احتمال زیاد پس از ماه رمضان، قیمت آنها افزایش خواهد یافت. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند. همچنین پارس تندر نیز که روزهای با ثباتی را پشت سر می‌گذارد، در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. همچنین تندر-90 مدل E2 پارس خودرو نیز بدون تغییر خاصی در قیمت، هم‌اکنون 39 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. هم تندر E2 و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت 6/ 2 درصدی را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و به احتمال فراوان، پس از ماه رمضان رسما گران خواهند شد.