خبر تعطیلی و فروش کارخانه ارج در حالی منتشر می شود که یکی از سوال های مطرح این است که سهام این شرکت متعلق به چه شرکت‌ها، نهادها، سازمان ها و یا افرادی است؟

برندی با بیش از 80 سال سابقه که بسیاری از خانواده های ایرانی هنوز هم از آن خاطره دارند و در بسیاری از خانه ها رد کالاها و تولیداتش را از یخچال گرفته تا کولر و... می تواند گرفت. کارخانه ای که در ‌سال ١٣١٦ فعالیت خود را از یک کارگاه کوچک واقع در خیابان ٣٠‌متری تهران (خیابان تیر دو قلو سه راه ارج ارج خیابان پیروزی فعلی) به اتفاق ٨ کارگر ساده شروع کرد و سیروس ارجمند بنیانگذار آن بود و البته برادرانش بعدها در توسعه و گسترش آن نقش کلیدی داشتند و تا جایی کارش پیشرفت کرد و توسعه یافت که از سوی مقامات دولتی به عنوان کالایی ایرانی و افتخار ملی به مقامات کشورهای دیگر هدیه می شد.

علینقی عالیجانی، وزیراقتصاد ایران در سال ‌های ١٣٤١ تا ١٣٤٨ در کتاب خاطراتش تغریف می کند: « در آخرین سفرم به شوروی به آقای نوویکو، نایب نخست وزیر شوروی که قائم مقام کاسیگن نخست وزیر وقت شوروی بود، یک یخچال ایرانی ارج هدیه دادم. او فوق العاده خوشحال شد و به من تاکید کرد که راننده خودش می‌آید تا یخچال را ببرد و تاکید کرد مبادا یخچال را به دفترش بفرستم.»

این کارخانه از اول فروردین ‌ماه ١٣٥٢ به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارایه شد. در ‌سال ١٣٥٧ با ملی‌ شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار شد که تا‌ سال ١٣٧٤ تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار شد و در حال حاضر نیز بخش مهمی از سهام این کارخانه در اختیار بانک ملی و شرکت های زیر مجموعه آن است.

براساس آخرین مجمع عمومی عادی سالیانه که برای شرکت ارج در تاریخ 20 خرداد 1394 یعنی یک سال پیش برگزار شده است، سهام داران این شرکت در جدولی این گونه معرفی شده اند: «شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی 46.9 درصد، مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران 17.5 درصد، سرمایه گذاری ملی ایران 4 درصد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی 15.8 درصد و سایرین 15.8 درصد.»

نکته مهم در این میزان سهام ها و تقسیم بندی ها این است که سه شرکت نخست همگی از شرکت های زیرمجموعه بانک ملی هستند و در واقع بیش از 68 درصد سهام این شرکت متعلق به بانک ملی است، همچنین سایرین که در جدول از آن ها نام برده شده و 15.8 درصد سهام را دارند کارمندان و کارگران این شرکت هستند. یکی از موضوعات مصوب جلسه مجمع سالانه شرکت ارج فروش 37 هزار متر زمین این شرکت به منظور پرداخت مطالبات سهامداران و سایر بستانکاران بوده است.

اما این مصوبه درحالی در مجمع عمومی سال گذشته به تصویب رسید که از دو روز پیش خبر تعطیلی این کارخانه منتشر شد، خبری که البته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی آن را تکذیب کرد و گفت:« ارج تعطیل نمی شود و به فروش می رسد، هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که بعد از بررسی نهایی، واگذاری انجام می شود.»

البته او درحالی این صحبت ها را مطرح کرده است که کارگران این کارخانه ٢٣ دی ماه سال گذشته با ارسال نامه ای خطاب به مقامات ارشد دولتی از جمله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، خواستار رسیدگی به وضعیت این کارخانه شدند. کارخانه ای که در ماه های گذشته چندباری دست به تعدیل نیرو زده بود.