چرا "ارج" ، "سامسونگ" نشد؟!

گروه اقتصادی- در روزهای گذشته خبر تعطیلی کارخانه ارج بسیار خبرساز شد؛ برند قدیمی ایرانی که عمری حدود 80 ساله دارد و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه است.

به گزارش افکارنیوز، در حالی مدیران ارج در روزهای گذشته تصمیم به تعطیلی این کارخانه گرفتند و ماشین‌آلات کهنه آن را برای فروش گذاشتند که این کارخانه تقریبا هم‌سن و سال برند کره‌ای سامسونگ است، اما جایگاه امروز سامسونگ در بازار دنیا کجا و ارج کجا. سامسونگ در حال حاضر 78 ساله و ارج 79 ساله است.

گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول در قالب یک شرکت بازرگانی تاسیس شد. در طول ۳ دهه نخست این گروه در حوزه‌های فناوری هوافضا، نساجی، ارائه خدمات بیمه، مبادلات اوراق بهادار و خرده‌فروشی فعالیت داشته است. گروه سامسونگ در اواخر دهه ۱۹۶۰ وارد عرصه الکترونیک شد و در اواسط دهه ۱۹۷۰ نیز به صنایع کشتی‌سازی وارد شد. در سال ۱۹۸۷ لی درگذشت، که در پی آن سامسونگ به چهار گروه مستقل تقسیم شد: گروه سامسونگ، گروه شینسگائه، گروه سی‌جی و گروه هانسول. از دهه ۱۹۹۰ سامسونگ فعالیت‌هایش را جهانی کرد، که تمرکز اصلی آن را صنایع الکترونیک، گوشی تلفن همراه و نیم‌رساناها، تشکیل می‌دادند. امروزه گروه سامسونگ شامل مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت است که بزرگ‌ترین مجموعه تجاری - صنعتی در کره‌جنوبی محسوب می‌شود. شمار کارکنان این گروه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به 427 هزار نفر اعلام شد.

اما در مقابل، کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران به اتفاق 8 کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1348 با کارگاه‌های متعدد و ماشین‌های جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسان و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیک‌های مدرن روز  فعالیت خود را ادامه داد.

این کارخانه از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد. در سال 1357 با ملی شدن کارخانه‌ها، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار شد که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار شد. عملکرد 79 ساله ارج به جایی رسیده که امروز خبر تعطیلی این کارخانه در فضای رسانه‌ای منتشر شده است.

در حال حاضر مقایسه وضعیت دو شرکت هم‌سن و سال سامسونگ و ارج، این سوال را مطرح کرده که سامسونگ چه کرده است که امروز به این جایگاه وسیع در دنیا رسیده و ارج دارد به خاطره‌ها می‌پیوندد.

یکی از مسایلی که کارشناسان در رابطه ورشکستگی این کارخانه مطرح می‌کنند، دولتی شدن این کارخانه است؛ به طوری که ارج پس از دولتی شدن، به سوی ورشکستگی قدم‌ها را چند تا یکی برداشت. همین موضوع باعث شد که طی این سال‌ها هیچ قدیمی در رابطه با به روز کردن ماشین‌آلات و تکنولوژی این کارخانه صورت نگیرد؛ این در حالی است که دنیا به سرعت در حال پیشرفت بود و تمامی کارخانه‌ها هر ساله اقدام به خرید ماشین‌آلات به روز دنیا می‌کنند. تا جایی که حتی شرکت سامسونگ که مثال این گزارش بود، این شرکت در راستای افزایش عمق تولید اقدام به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به روز دنیا می‌کند.

اما به روز نشدن ماشین‌آلات و انتصاب مدیران دولتی در کارخانه ارج باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند؛ به نحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شد. حتی در یک سال گذشته بخشی از این کارخانه در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت تا به عنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده کند.

به‌هرحال بحران نقدیندگی و مشکلات عدیده مالی و مدیریتی به حدی رسید که مدیران این کارخانه تصمیم به تعطیلی آن گرفته و ماشین‌آلات این کارخانه را به فروش گذاشته‌اند.