افزایش صادرات نفتی ایران پس از توافق هسته‌ای

 وبسایت رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان‌پی‌آر) در مطلبی نوشت: ایران بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران نفتی به سرعت در حال احیای ظرفیت تولید نفت خود و رساندن سطح آن به دوران پیش از تحریم است. نفت یکی از حوزه‌هایی است که ایران پس از توافق هسته‌ای خود با کشورهای 1 + 5 بیش از هر حوزه دیگری مانند سرمایه‌گذاری خارجی از آن منتفع شده است. 

 

زمانیکه توافق هسته‌ای ایران در ماه ژانویه به مورد اجرا گذاشته شد، بسیاری از تحلیلگران بین ‌المللی پیش‌بینی می‌کردند دستکم یک سال طول خواهد کشید تا صنعت نفت ایران بتواند پس از سالها تحریم به مسیر سابق خود بازگردد. اما ایران خلاف تمام پیش‌بینی‌ها و فراتر از حد انتظار عمل کرد.

 

ایران چهارمین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد. اما تحریم‌هایی که از سال 2012 علیه این کشور وضع شد، به شدت تولید و صادرات نفتی آن را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان گمان می‌کردند صنعت نفت این کشور با توجه به زیرساختهای قدیمی خود پس از لغو تحریمها در ماه ژانویه با مشکلات فراوانی برای احیای صادرات نفتی این کشور مواجه خواهد شد. اما ایران به وضوح باعث شگفتی کارشناسان نفتی شد.

 

ایران پس از لغو تحریمها با عملکردی فراتر از انتظار، هم سطح تولید و هم سطح صادرات نفتی خود را در مقایسه با سال گذشته به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده و هم اکنون در آستانه رساندن سطح تولید خود به دوران پیش از تحریم است.

 

به عقیده «رابرت مک‌نالی» - رئیس شرکت مشاوره نفتی راپیدان -، نکته جالب توجه درمورد ایران این است که این کشور طی مدت کوتاهی که از لغو تحریمها می‌گذرد توانسته است صادرات نفتی خود را دو برابر کند. 

 

البته مشخص نیست افزایش صادرات نفتی ایران ناشی از افزایش سطح تولید نفت است یا اینکه این کشور در حال حاضر در حال فروش نفتی است که در دوران تحریم در انبارها یا نفتکش‌ها ذخیره کرده است. اما در هر حال، روند افزایش صادرات نفتی ایران طی ماه‌های گذشته و همچنین محتوای قراردادهای نفتی آن با دیگر کشورها نشان می‌دهد این کشور در زمینه تولید و بهره‌برداری مجدد از منابع نفتی خود نیز با مشکلی مواجه نخواهد بود.

 

برخی کارشناسان معتقدند ایران در دوران تحریم برخی از منابع نفتی خود را به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل در آورده است و اکنون با افزایش تقاضا برای خرید نفت می‌تواند این منابع نفتی را نیز به چرخه تولید نفت خود اضافه کند.

 

ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی آنگونه که باید نتوانسته است سرمایه‌گذاران خارجی را به دلیل نگرانی آنها از تحریم‌های باقیمانده آمریکا برای حضور در بازار داخلی خود متقاعد کند؛ اما در عوض، با سرعتی فراتر از حد انتظار تولید و صادرات نفتی خود را از سر گرفته و انتظار می‌رود به زودی همانند دوران پیش از تحریم، سطح تولید نفت خود را به 3.5 میلیون بشکه در روز برساند.