استفاده از هورمون در تولید مرغ صحت ندارد

 حمید ورناصری در گفت‌وگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به کار ژنتیکی و اصلاح نژادی که شرکت نهاده‌های دامی جاهد انجام می دهد، گفت: تغییرات ژنتیکی در گله های مرغ و جوجه هایی که برای تولید نسل های بعدی انتخاب می شوند، در راستای اقداماتی است که بتواند منافع مصرف کننده و تولید کننده را تامین کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت اصلاح نژاد با تراریخته یا همان دستکاری ژنتیکی گفت:پیشرفت ژنتیکی از 2 راه ممکن است. یکی روش انتخاب نژاد برتر با بهترین صفات ژنوتیپی و فنوتیپی و دیگر تراریخته یا همان دستکاری ژنتیکی.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با بیان اینکه شرکت نهاده‌های دامی جاهد از طریق انتخاب نژاد های برتر اقدام می کند، تصریح کرد: ما در زمینه تولید مواد ژنتیکی که منجر به افزایش تولید شیر و گوشت می شود، فعالیت داریم.

ورناصری افزود: شرکت جاهد بهترین دام و طیور را برای تولید نسل بعد انتخاب و از طریق مراکز آزمایشگاهی تکثیر و برای عرضه به بازار اقدام می کند. از جمله اینکه در زمینه تولید و تکثیر نژادهای مختلف دام و طیور و گاوهای هلشتاین، سمینتال ،جرزی ، براون سوییس و گاو میش، گوسفند، طیور صنعتی و بومی در حال فعالیت است.

وی گفت: آنچه ما انجام می دهیم با دستکاری ژنتیکی فرق دارد چرا که نژاد برتر انتخاب می شود و این موضوع از هزاران سال قبل و بطور طبیعی وجود داشته و راز بقا هم بر همین روش استوار است.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد در خصوص ضررهای احتمالی اصلاح نژاد گفت: پیشرفت ژنتیکی ناشی از انتخاب طبیعی و روشهای اصلاح نژادی نه تنها ضرری ندارد، بلکه منجر به افزایش کمی و کیفی  تولیدات دام و طیور می شود و تولیداتی متناسب با افزایش جمعیت و سلایق مردم روانه بازار می کند.

ورناصری از تولید نژادهای جدید دام و طیور خبر داد و گفت: این موضوع جزو برنامه های ماست بنابراین با برنامه ریزهای انجام شده، به دنبال افزایش تولید و صادرات در زمینه گوشت دام، طیور، شیر و مواد لبنی هستیم.

وی در خصوص قدمت اصلاح نژاد در دام و طیور کشور گفت: موضوع اصلاح نژاد با استفاده از آزمون نتاج از 40، 50 سال قبل در ایران  شروع شده و در حال حاضر آخرین تکنولوژی های روز دنیا در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد تصریح کرد: هدف این است بتوانیم در داخل کشور سرعت رشد و پیشرفت ژنتیکی را ارتقا داده تا متناسب با افزایش جمعیت و سلایق جامعه تولیدات متناسب به بازار ارائه کنیم.

ورناصری در خصوص نتایج بدست آمده از اصلاح نژاد گفت: قبل از اصلاح نژاد در ایران، هر گاو روزانه 10 لیتر شیر تولید می کرد، اما با اصلاح نژاد این رقم به 38 تا 40 لیتر در روز رسید. یعنی سالانه از  2 میلیون تن شیر به 9 میلیون تن رسیدیم.

وی تصریح کرد: اصلاح نژاد باعث خودکفایی در زمینه شیر شده و در حال حاضر سیاست گذاران  برای افزایش مصرف سرانه مردم در حال برنامه ریزی هستند.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با بیان اینکه ورود نژادهای گاوهای 2 منظوره شیری و گوشتی به کشور فواید زیادی به همراه داشته و ضریب خوداتکایی تولید گوشت را افزایش داده اضافه کرد: این افزایش و رشد در زمینه تولید گوشت باعث شده از تولید روزانه 400 گرم گوشت گاو به یک کیلو و 500 تا 600 گرم برسیم که خود به کاهش واردات گوشت به داخل کشور کمک کرد.

ورناصری در خصوص شایعات استفاده از هورمون در مرغ ها بخصوص مرغهای 35 تا 40 روز، آنرا بکلی رد کرد و گفت: هورمون از جمله اقلامی است که قیمت بالایی دارد و این با سیاست تولیدکنندگان مبنی بر کاهش قیمت تمام شده، مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از هورمون برای تغذیه دام و طیور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد:افزایش رشد و تولید و پرورش مرغ و دام و  مقایسه میزان تولید لاین های تجاری با شیوه بومی، ناشی از اقدامات اصلاح نژادی است  نه استفاده از هورمون.

به گفته مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد، اصلاح نژادباعث ایجاد ظرفیت ژنتیکی در زمینه تولید و بهره وری  شده که با مصرف غذای کمتر ، گوشت و شیر بیشتر تولید شود.

ورناصری گفت: اینکه جوجه ها در 35 تا 40 روزه به وزن لازم برای فروش می رسند، یا اینکه نژادی از گاو روزانه 40 لیتر شیر می دهد، به هیچ وجه به معنای استفاده از هورمون نیست بلکه به انتخاب نژادهای برتر برمی گردد.

وی با بیان اینکه این مرغها از تمام جهات بهداشتی هستند و برای سلامت مردم ضرری ندارند، در خصوص کیفیت و ارزش غذایی مرغ های 40 روزه گفت: از نظر کیفیت و ارزش غذایی این مرغ ها هیچ فرق و کمبودی با دیگر مرغها ندارند ضمن اینکه باید توجه داشت ذائقه و سلایق افراد در دوره های زمانی دچار تغییر می شود که متخصصین اصلاح نژاد باید متناسب با آن انتخاب نسلهای بعدی را انجام دهند.