شرخری چک به سبک جدید!

مهر نوشت:

دفاتر مشاوره فعال در رفع سوءاثر از چک برگشتی در حالی همچنان به فعالیتهای خود ادامه می‌دهند که بانک مرکزی وجود این شرکتها و افراد را غیرقانونی اعلام کرده است.

در حالی رئیس کل بانک مرکزی فعالیت شرکتها، موسسات و افراد مدعی رفع سوءاثر از چک برگشتی را غیرقانونی اعلام می‌کند که هر روز شاهد آگهی اینگونه موسسات در روزنامه‌های کثیرالانتشار هستیم.

این شرکتها که فعالیت خود را در قالب مشاوره حساب جاری می دانند، در حالی فعالیت غیر قانونی می کنند که برای مشاوره‌های به اصطلاح مالی خود با یکدیگر رقابت هم دارند.

جالب اینکه برخی از دفاتر مشاوره ای با نام رسمی و به صورت ثبت شده با شماره ثبتی در روزنامه های رسمی کشور آگهی رفع سوءاثر از چک برگشتی را منتشر می کنند.

شرخری با مشاوره و استخدام وکیل

برخی از این شرکتهای مشاوره مزیتهای مشاوره خود را نازلترین قیمت یاهزینه مناسب عنوان می کنند، برخی از آنها فعالیت خود را قانونی، ارزان و مطمئن طبق ضوابط بانکی و یا حتی استفاده از همکاری و مشاوره وکیل دادگستری اعلام می کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی در نامه ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور فعالیت اینگونه شرکتها را غیرقانونی عنوان کرده است.

حتی بانک مرکزی در نامه هایی به روزنامه ها انتشار آگهی این شرکتها را غیرقانونی دانسته است، با این وجود هنوز درج آنها در صفحات نیازمندیها به چشم می خورد.

رفع سوء اثر بدون لاشه، عقد قرارداد، مشاوره با مدیران بازنشسته بانکی و غیره تنها بخشی از متن آگهی‌های این شرکتها را تشکیل می دهد. برخی دیگر از آنها سابقه فعالیت خود را در این آگهی ها درج می کنند که همین امر نشان دهنده فعالیت طولانی مدت آنها به صورت غیرقانونی است.

پیش از این، بانک مرکزی اعلام کرده بود که مشخصات و اطلاعات مربوط به این موسسات را به نیروی انتظامی برای پیگیری ارائه کرده ایم.

مدعیان رفع سوء اثر چک

در اصل این شرکتها مدعی هستند که می توانند یک اقدام خلافی را که توسط فردی انجام شده است، رفع کنند، این در حالی است که فعالیت خود آنها هم قانونی نیست.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با مهر فعالیت این موسسات را کاذب اعلام کرد و گفت: اینگونه اقدامات و موسسات غیرقانونی است.

وی بر برخورد با این موسسات غیرقانونی را در صورتی که وجود داشته باشند، تاکید و تصریح کرد: این افراد و موسسات باید شناسایی شوند.

بهمنی پیش از این از برخورد شخصی خود با یکی از این موسسات خبرداده و مطرح کرده بود: شخصا به یکی از این آگهی ها تماس برقرار کردم و عنوان کردم که می خواهم از چک برگشتی رفع سوء اثر کنم؛ بنابراین درخواست آدرس کردم و فردی که پشت خط بود، آدرس کرج را به من داد.

وی افزوده بود: بنابراین به کرج رفتم اما مغازه مربوطه بسته بود، برای باردوم که آگهی این موسسه منتشر شد، تماس برقرار و از فردی که پشت خط بودم درخواست کردم که نزد من بیاید، وی گفت شما؟ پاسخ دادم رئیس کل بانک مرکزی هستم، فردی که پشت خط بود تلفن را به رئیس خود داد، رئیس موسسه گفت که آقا شما ما را سرکار گذاشته اید، شما رقیب ما هستید.