با نصب و راهاندازی نسل جدید کنتورهای گاز در برخی از مجتمع های مسکونی ضمن توقف محاسبه سنتی گازبهای مشترکان برای حل اختلاف همسایهها اجرای یک روش جدید به منظور تفکیک هزینه گاز مصرفی خانوارها در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ورود نیمه دوم سال و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخشهای خانگی و تجاری، نصب و راه اندازی نسل جدید کنتورهای گاز خانگی در برخی از نقاط کشور آغاز شده است.

زمستان سال گذشته در کنار صدور قبوض نجومی برای تعدادی از مشترکان خانگی، یکی از مهمترین مشکلات پیش روی نحوه تقسیم بار مالی صورت‌حساب‌های گاز خانگی بود که این موضوع منجر به اختلافی بین همسایه ها شده به طوریکه عمدتاً این محاسبه و تقسیم‌ بندی سنتی و بر مبنای متراژ هر واحد مسکونی انجام می‌شود.

بر این اساس به منظور حل اختلاف همسایه‌ها و اجرای یک روش جدید برای تفکیک هزینه گاز مصرفی خانوارها به ویژه در مجتمع‌های مسکونی که امکان تفکیک کنتور وجود ندارد پروژه جدیدی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شده است.

در حال حاضر طراحی و ساخت کنتور " حرارتی " به عنوان نسل جدید کنتورهای گاز خانگی به پایان رسیده است که با استفاده از این کنتور، هزینه گاز مصرفی خانوارها در مجتمع‌های مسکونی دارای یک موتورخانه مرکزی جداگانه محاسبه خواهد شد.

ویژگی های نسل جدید کنتورهای گاز در مجتمع های مسکونی

عباس کاظمی در گفتگو با مهر با بیان اینکه استفاده از کنتورهای جدید حرارتی موسوم به سیستم تسهیم مصرف سوخت گاز مصرفی خانوارها در مجتمع‌هایی ساختمانی که از یک موتورخانه مرکزی تغذیه می شوند بر مبنای میزان واقعی مصرف محاسبه خواهد شد، گفت: با طراحی این کنتور حرارتی هزینه گاز مصرفی هر واحد مسکونی جداگانه محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه کنتورهای حرارتی از این توانایی برخوردار بوده که با وجود مشترک بودن کنتور گاز یک مجتمع، هزینه گاز مصرفی هر واحد مسکونی را مشخص و به صورت تفکیکی محاسبه کند، تصریح کرد: نحوه تقسیم هزینه گاز در مجتمع‌هایی که از کنتور مشترک گاز استفاده می‌کنند رویه خاصی ندارد و عمدتاً بر مبنای متراژ هر واحد مسکونی این تقسیم ‌بندی انجام می‌شود که این روش به دلایل گوناگون با اعتراض برخی از مشترکان مواجه می شود.

به گفته وی با اجرای این روش جدید محاسبه و نصب دستگاه‌هایی روی هر رادیاتور، میزان حرارت‌دهی سیستم گرمایشی ساختمان مشخص و اطلاعات به کنتور مادر که جلوی هر واحد نصب شده است، ارسال می‌شود که با این روش، میزان حرارت مصرف شده در هر واحد مسکونی تعیین و به انرژی تبدیل می‌شود.

این مقام مسئول افزود: بنابراین اهالی مجتمع‌های مسکونی می‌توانند به راحتی میزان مصرف سیستم‌های گرمایشی خود را اندازه‌گیری و هزینه آن را تقسیم کنند.

کاظمی با یادآوری اینکه در حال حاضر نصب و راه اندازی ۱۰ هزار کنتور حرارتی توسط شرکت گاز در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در شرایط فعلی امکان تولید تجاری و انبوه این کنتورها در داخل کشور به وجود آمده است.

به گزارش مهر، استفاده از کنتور حرارتی در مجتمع‌های مسکونی در مواقعی که یکی از اهالی مجتمع برای مدت طولانی به مسافرت می‌رود و یا به هر دلیلی، از تمام رادیاتورهای موجود استفاده نمی‌شود، میزان مصرف هر خانوار به صورت عادلانه مشخص می‌ شود.

در حال حاضر دانش تولید کنتورهای حرارتی بومی شده و برای تولید انبوه آن هیچ محدودیتی وجود ندارد اما باید قانون آن در سازمان نظام مهندسی کشور به تصویب برسد.

نسل جدید کنتورهای گاز در مجتمع‌هایی قابلیت اجرا دارد که از یک موتورخانه مرکزی تغذیه می شوند به طوری که اجرای این طرح باعثمی شود مبنای مصرف انرژی تغییر کند و به جای زیربنا و یا تعداد افراد، میزان مصرف واقعی انرژی هر واحد ملاک محاسبه قرار بگیرد.

هنوز جمع بندی نهایی در خصوص هزینه های تولید، نصب و راه اندازی کنتورهای جدید حرارتی گاز حاصل نشده است اما پیش بینی می شود هزینه این کنتورهای جدید کمتر از ۲۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد ضمن آنکه امکان اختصاص یارانه به این تکنولوژی جدید توسط دولت وجود دارد.

هدف از اجرای این طرح بهینه سازی مصرف سوخت و توزیع عادلانه صورت حساب سوخت مصرفی بین ساکنان آپارتمان و یا مجتمع‌های مسکونی است و در این پروژه، صورت حساب هر واحد آپارتمانی بر اساس میزان حرارت مصرفی آن واحد محاسبه خواهد شد.

موتورخانه ساختمانها نیروگاه می شود

پایین بودن راندمان تجهیزات گرمایشی ساختمانها یکی از مهمترین دلایل اتلاف انرژی در سطح کشور بوده به طوری که آمارهای رسمی از ۴.۵ برابر بودن متوسط شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی حکایت دارد.

از این رو یکی از مهمترین طرحهای مجموعه وزارت نفت طراحی، نصب و راه اندازی سامانه های CHP در سه اندازه مگا، مینی و میکرو بوده که این تجهیزات در صنایع بزرگ همچون نیروگاهها، مراکز بزرگ تجاری و مجتمع‌های مسکونی قابلیت استفاده را دارد.

عباس کاظمی با بیان اینکه با بکارگیری سامانه MCHP بر پایه فناوری موتورگاز سوز در محل مصرف، علاوه بر تولید برق، حرارت و برودت مورد نیاز از تلفات موتور قابل بازگشت است به مهر گفت: این تکنولوژی جدید منجر به افزایش راندمان تولید انرژی به بیش از ۸۰ درصد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه سامانه MCHP بر پایه فناوری موتور گاز سوزقابلیت تولید همزمان حرارت و الکتریسیته را دارد، بیان کرد: برای تولید ۳۵ واحد الکتریسیته و ۵۰ واحد حرارت به روش متداول در ایران ۲۲۰ واحد سوخت مصرف می شود.

وی، افزود: این در حالی است که با استفاده از سیستمهای MCHP برای تأمین همین مقدار مورد تقاضا، تنها ۱۰۰ واحد سوخت مصرف می شود. بدین ترتیب راندمان ۳۹ درصدی در روش متداول تا ۸۵ درصد در سیستمهای تولید همزمان افزایش می یابد.

این مقام مسئول کاهش تلفات انتقال، کاهش انتشارات کربنی و کاهش هزینه انرژی را از مزیت‌های این سامانه یاد کرد و افزود: کاربری گسترده، نصب آسان، کاهش تقاضای انرژی در زمان اوج مصرف، کاهش انتشار NOX از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

به گزارش مهر، سامانه MCHP بر پایه فناوری موتورگاز سوز نیازی به زیرساختهای انتقال حرارت و برودت در سطح شهر و منطقه ندارد و تنها با اندکی تغییر در موتورخانه ساختمان قابل نصب و راه اندازی است.

در حال حاضر بومی سازی این تکنولوژی جدید در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و با نصب این سامانه ضمن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در بخش خانگی بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان صرفه جویی حاصل می شود.