به گزارش فارس، غلامرضا خوش خلق در پاسخ به این سؤال که آیا تأخیر در پرداختها از سوی خزانه همچنان پابرجاست گفت: توانیر در بحث نقدینگی دچار مشکل است اما ظرفیتهای قانونی در بودجه (ماده ۳۵قانون بودجه) پیشبینی شده که اینها را جبران کند که در حال حاضر در حال آماده کردن اطلاعات آن و ارائه به وزارت امور اقتصادی و دارایی هستیم تا بر اساس ۵ هزار میلیارد تومان ظرفیتی که در آب و برق دیده شده بدهیها تا حدودی کاهش یابد.
وی در پاسخ به این سؤال که یکی از مشکلات کاهش نقدینگی در شرکت‌های برق به خصوص شرکت های توزیع نبود کنتور و طولانی شدن نصب آن است، گفت: به هر صورت وقتی که مشکل نقدینگی وجود دارد احتمال اینکه کنتورسازیها هم به مشکل بربخورند هست.
وی اضافه کرد: بالاخره همین موضوع موجب تأخیراتی در تأمین کالا، قطعات و لوازم تجهیزات خواهد شد که ما نیز بی‌بهره از آن نیستیم.
خوش خلق گفت: تاکنون که اکثر شرکت‌های ما به روز کنتورهای خود را نصب می‌کنند و مردم نیز مشکل جدی ندارند.
معاون هماهنگی و توزیع شرکت توانیر افزود: اینکه نصب کنتور از دو روز به یک ماه افزایش یافته درست است چون که در روال عادی هم نصب ۲ روزه کنتور استثنایی بوده است بنابراین سعی کردیم نصب کنتور را در روزهای کمتری انجام دهیم.
به گفته وی، نصب کنتور برق در یک ماه یک موضوع عجیبی نیست چرا که تا ارائه درخواست و طی بقیه مراحل زمان می‌برد.
معاون هماهنگی و توزیع شرکت توانیر تأکید کرد: به هر حال گردش نقدینگی دچار مشکل است ولی اینکه تا چه زمانی بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم همکاران با جدیت به دنبال آن هستند.
وی افزود: به هر حال باید گردش نقدینگی در خزانه سرعت بگیرد چرا که بعد از هدفمندی یارانه‌ها مبالغ درآمدی ما در خزانه گردش پیدا می‌کند اگر یک مقدار نقدینگی بعد از ورود سیستم خزانه سرعت بگیرد قطعا مشکلات ما هم کمتر می‌شود.

*وضعیت تلفات برق در شبکه و جایگاه ایران در منطقه

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ایران در پرت انرژی و تلفات برق در شبکه انتقال و توزیع در خاورمیانه مقام نخست را دارد، ‌ گفت: اینطور نیست اما به هر حال به طور دقیق آمار را در اختیار ندارم تا با ارائه آمار به این سؤال پاسخ دهم.
وی ادامه داد: در خیلی از مسائل ایران در خاورمیانه حرف اول را می‌زند اما متأسفانه همه نکات مثبت در تولید و انتقال و توزیع برق فراموش می‌شود و به یکباره به روی یک نکته منفی تأکید می‌شود.
وی ادامه داد: ایران از لحاظ تولید برق، شبکه انتقال و تعداد مشترکان در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و علیرغم گرمای شدید و پیک ۴۲ هزار و ۲۴۸ مگاوات تابستان را بدون هیچ گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای سپری کردیم.

*سرعت سرمایه گذاری از سال ۸۳ دچار کندی شد

خوش خلق گفت: بحثتلفات انرژی برق نیز بسته به سرمایه‌گذاری دارد که باید در شبکه انجام شود بنابراین از سال ۸۳ تاکنون که با تثبیت قیمت‌ها‌ همراه شد عملا نرخ تغییرات فروش انرژی و انشعاب نداشتیم و سرعت سرمایه‌گذاری نیز دچار کندی شد.
وی افزود: تلفات انرژی هم که در سال‌های گذشته در برخی از مناطق بیش از ۲۰ درصد بود در چند سال گذشته ۳ درصد کاهش یافت.
وی خاطر نشان کرد: تلفات انرژی در شبکه توزیع برق نیز ۱۵.۷ درصد است و این قابل توجه است که در این سال‌ها تلاش شده است تا به این عدد برسیم.
وی افزود: این تلفات انرژی در شبکه توزیع تا پایان برنامه پنجم باید به ۱۴ درصد برسد و امید است با این برنامه‌ریزیهای انجام شده به کمتر از ۱۴ درصد هم برسد.

*تلفات انرژی دو بخش است

خوش خلق خاطر نشان کرد: تلفات انرژی دو قسمت است که یک بخش، به خاطر مسائل فنی و یک بخش تلفات غیر فنی است.
وی ادامه داد: تلفاتی که بخاطر مسائل فنی در شبکه ایجاد می شود اجتناب‌ناپذیر است چرا که وقتی جریان برق از سیستم عبور می‌کند یک تلفاتی دارد.
وی اضافه کرد: تلفات غیر فنی نیز به مسائلی چون برق‌های غیر مجاز برمی‌گردد که عمدتا در حوالی شهرها است و با ساماندهی که در چند سال گذشته صورت گرفته از برنامه‌های پیش‌ینی شده خود برای کاهش تلفات غیر فنی پیشی گرفته‌ایم.

*لامپ‌های کم مصرف خریداری شده چینی نیستند

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود لامپ‌های کم مصرف موجود در بازار تماما چینی هستند و تولید داخل نیستند، گفت: این لامپ‌ها را ما در میان مردم توزیع کرده‌ایم و می‌توانید بر روی این لامپ‌ها تاریخ تولید و ساخت کدام کارخانه را به وضوح ببینند چرا که ما همه آنها را از شرکت‌های داخلی خریداری کرده‌ایم.
وی افزود: ما با تولید‌کنندگان داخلی قرارداد داشتیم و حال شاید برخی از تولید‌کنندگان نیز یک سری از لوازم را از سایر منابع تهیه کرده باشند اما اینکه بگویند لامپ‌های کم مصرف وارداتی هستند درست نیست و دور از انصاف است.

مصرف لامپ کم مصرف ضرر ندارد

وی ادامه داد: مصرف این لامپ ها هیچ ضرری ندارد و اینها همان مهتابیهای قدیم است که حال فشرده شده است.