ناراحتی فعالان اقتصادی از تحقق آرزوهای روحانی

گروه اقتصادی- مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، از تک‌رقمی شدن نرخ تورم خبر داد. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در خردادماه امسال تک‌رقمی و 9.5 درصد شد.

به گزارش افکارنیوز، رییس‌جمهور نیز دیشب در ضیافت با فعالان سیاسی کشور با اشاره به تک‌رقمی شدن نرخ تورم، عنوان کرد که این یکی از آرزوهای دولت یازدهم بود.

تورم 9.5 درصدی اگرچه دولت یازدهم را بنا به گفته رییس‌جمهور به آرزوهای خود رساند و دستاورد تازه‌ای برای دولت تلقی می‌شود، اما در ورای این ماجرا، بازار را آن‌چنان خوشحال نکرده است؛ چراکه در طول سه سال گذشته که نرخ تورم تقریبا با یک شیب تندی رو به کاهش بود، رکود نیز در فضای اقتصادی کشور هر لحظه عمیق‌تر می‌شد. به عبارتی، کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن به قیمت رکود گسترده در جامعه تمام شده است.

از نگاه فعالان اقتصادی، نمی‌توان تورمی را که به قیمت رکود اقتصادی تمام می‌شود، موفقیت نام گذاشت و این معضل در مجموع به نفع کشور نیست.

در شرایط کنونی واحدهای اقتصادی کشور زیر ظرفیت کار می‌کنند و در عین حال، به دنبال تعدیل نیرو هستند؛ تا جایی که آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار، افزایش نرخ بیکاری را تایید می‌کند، به طوری که نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به 11.8 درصد رسیده است. آمار بیکاری نشان می‌دهد که تمام تلاش‌های دولت برای پایین آوردن تورم تاکنون ابتر مانده است.

باید توجه داشت که زمانی مهار تورم مفید است که رونق اقتصادی نیز به همراه با خود داشته باشد. در شرایط کنونی اقتصاد ایران با دو چالش مهم مواجه است. چالش نخست، مساله اشتغال و بیکاری است و چالش دوم، به مساله معیشت مردم مربوط می‌شود.

اگر دولت نتواند با موفقیت از این دو چالش بزرگ عبور کند، ممکن است در آینده اقتصاد کشور با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شود که حل کردن آنها مشکل خواهد بود. در کنار این دو چالش بسیار مهم، تولید نیز قرار دارد که امروز با نبود تقاضا دست و پنجه نرخ می‌کند.