اثرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازار طلا

 پس از رای شوک آور انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا که سرمایه داران را بر آن داشت تا به دنبال طلا بروند، قیمت این فلز گران بها در معاملات امروز افزایش یافت و به بالاترین در بیش از 2 سال اخیر رسید.

درصد افزایش قیمت طلا به استرلینگ انگلیس، 2 رقمی شد و برای نخستین بار در بیش از 3 سال گذشته از 1000 پوند در هر اونس عبور کرد درحالی که قیمت طلا به یورو نیز 13 درصد افزایش قیمت داشت.

قیمت طلا از بیشترین قیمت های ساعات اولیه معاملات با افزایش ارزش دلار اندکی عقب نشست. دلار در برابر سبدی از ارزها در آستانه ثبت بیشترین افزایش روزانه از سال 1978 قرار گرفته است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا این لحظه 66 دلار افزایش یافت و 1316.04 دلار فروخته شد.

قیمت طلا قبلا به علت کمرنگ شدن انتظارات برای افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا تقویت شده بود، در سال جاری تاکنون 25 درصد افزایش ارزش داشته است.

ویلم میدلکوپ، موسس یک صندوق کالاهای اساسی در این رابطه گفت: « یکشنبه تمام این انرژی (قیمت) طلا را منفجر کرد. در عرض چند ساعت، حرکت 100 دلاری از کمترین به بیشترین اتفاق افتاد که بی سابقه است.»

انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که برای حفاظت از اقتصاد انگلیس در برابر شوک ناشی از این تصمیم تمامی قدم های لازم را بر خواهد داشت.

بازارهای ارز دستخوش تغییرات عمده شد، ارزش استرلینگ به کمترین رقم در 3 دهه گذشته رسید و دلار 3 درصد در برابر یورو افزایش یافت.

یورو در برابر اکثر ارزها تحت فشار قرار گرفت چراکه سرمایه گذاران می ترسند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حرکت هایی در کشورهای اروپایی به راه بیندازد.