مصطفی حقیقی مهمانداری کاهش نرخ سود بانکی را به نفع بازار سرمایه دانست و گفت: پایین آمدن نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در صورت ثابت بودن سایر شرایط تاثیر گذار می‌تواند باعث رونق بازار سرمایه شود.

مدیر عامل کارگزاری آبان با اشاره به نقش ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار سهام گفت: انتشار یک خبر می تواند روند بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی سرمایه گذاران را در پی داشته باشد. بنابراین بررسی اینکه چرا بازار سهام به موضوع کاهش نرخ سود بانکی واکنش مثبت نشان نمی دهد در گرو سایر فاکتور ها و عوامل موثر بر بازار سرمایه است.

به گفته وی به طور ذاتی کاهش نرخ سود بانکی بر رشد قیمت سهام در بورس تاثیر گذار است، اما با توجه به وضعیت اقتصادی و حتی سیاسی کشور هر گونه برآورد برای چشم انداز بازار سهام بسیار سخت است.

حقیقی مهمانداری افزود: سرمایه‌گذار هم اکنون در شرایط بلا تکلیفی قرار دارد و هر خبر یا سخنی که گفته می‌شود، به فاصله یک روز عکس آن عنوان می شود. در حالی که عنوان می شود شبکه سوئیفت برای کشور گشایش یافته، اما یک روز بعد عنوان می شود که هنوز درخواست ایرانیان برای گشایش اعتبار مورد قبول واقع نشده است. چنین شرایطی باعث می شود که برآورد آینده بازار سهام در شرایط سخت و دشواری قرار گرفته باشد.

احسان مرادی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز دلیل واکنش خنثی و منفی بازار سهام به کاهش نرخ سود بانکی را ناشی از کاهش حساسیت بازار از این خبر دانست و گفت: از حدود یکسال و نیم گذشته بر لزوم کاهش نرخ سود بانکی در رسانه های مختلف تاکید شده و این در حالی است که با طولانی شدن انتظارها برای تحقق این آرزو هم اکنون این حساسیت برای بازار کاهش یافته است.

به گفته وی معامله گران بازار سهام هم اکنون در انتظار آثار واقعی کاهش نرخ سود بانکی بر هزینه‌ها و صورت های مالی شرکت ها هستند و برای تحقق آن باید عملکرد های شش ماهه و یا 9 ماهه شرکت ها را ببیند.

مدیر عامل سرمایه گذاری ایرانیان چشم انداز روشن بازار سرمایه در افق پیش روی اقتصاد ایران را قطعی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از شرکت‌های بورسی پیش از این مجبور به گرفتن تسهیلات بانکی با نرخ عهای بالا شده‌اند که با کاهش نرخ سود بانکی می توان انتظار داشت که هزینه مالی شرکت ها که بخش قابل توجهی از سود شرکت ها را متاثر از خود می کند، با کاهش مواجه شود.

از سوی دیگر اجرای طرح های توسعه ای و سودآور بنگاههای اقتصادی نیز در دستور کار شرکت ها قرار خواهد گرفت و به تدریج آن دسته از مردم که مصارف خود را با هدف کسب نرخ سود بانکی بالا به تعویق انداخته بودند، در بازارها متقاضی خواهند بود.

به باور مرادی در همه جای دنیا نرخ سود بانکی فاکتور مهمی برای بازارهای سرمایه است که به نظر می رسد در چشم انداز بلند مدت اقتصاد ایران بتوان آثار مثبت آنرا برای بازار سرمایه نظاره گر بود.

محمد مهدی بحر العلوم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هر گونه واکنش منفی بازار سهام به موضوع کاهش نرخ سود بانکی را بی معنی می‌داند و می‌گوید: شاخص های کلان اقتصاد ایران حاکی از روند رو به بهبود این نماگرها دارد که همگی مثبت هستند.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن ورود و خروج نقدینگی را موضوع اصلی بازار سهام کنونی عنوان کرد و افزود: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و خبر های پیرامونی آن باعث شد، تا اخبار مربوط به کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی تاثیر کمتری بر روند بازار سهام برجای گذارد.

این در حالی است که با توجه به رویه های پیش روی نهاد های مالی از جمله کاهش نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و از طرفی انتظار برای کاهش بیشتر نرخ سود بانکی به طور حتم روند حرکتی بازار سهام از نیمه دوم امسال روز مدار صعودی قرار گیرد.

به باور وی پس از اجماع مدیران صندوق های سرمایه گذاری بر سر کاهش نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت تا 19 درصد و در عین حال کاهش نرخ سود بانکی می توان انتظار داشت که تخصیص و تجهیز منابع در شبکه بانکی با کاهش نرخ مواجه خواهد بود. بنابراین طبیعی است کاهش 12 درصدی نرخ سود سپرده های بانکی را دوباره از اواخر شهریور ماه امسال شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تورم تک رقمی و کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از برنامه‌های دولت بوده و با این رویه در عمل قدرت خلق پول از بین رفته و بازار سرمایه به عنوان تنها بازار قابل توجیه در میان بازار های موازی دوباره روی روند صعودی قرار خواهد گرفت.

وی در مورد روند معاملات بازار سهام در روز جاری گفت: معاملات بورس هم اکنون طبیعی است و با توجه به افق روشن بازار سهام روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. بر این اساس می توان صنعت بانکداری را در صورت جذب سرمایه های خارجی و رفع مشکلات عملیاتی آنها در پسا برجام همچنان در زمره صنایع ارزنده بازار دانست. در عین حال آندسته از صنایعی که از کاهش نرخ سود بانکی منتفع می شوند از جمله لیزینگی ها،برقی‌ها، پتروشیمی‌های یوتیلیتی و صنعت دارو می توانند به عنوان صنایع ارزنده بازار مورد توجه قرار گیرند.