موفقیت در اقتصاد مقاومتی با استفاده از بسترهای B2B

 در دنیا، تولید کننده ها برای آنکه خرید های خوبی داشته باشند، از ابزارهای مختلفی از جمله فناوری اطلاعات استفاده میکنند. در کشور ایران تولید کننده های زیادی با توان تولیدی بالا وجود دارند ولی به دلیل آنکه فضایی برای رقابت بین آنها وجود ندارد شرایط فروش برای آنان سخت شده است. علاوه بر آن دیگر عامل کاهش فروش آنها، بالابودن قیمت های تمام شده ی کالاهای تولیدی به دلیل هزینه ی پنهان در مراحل تولید است که این هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین این عوامل هزینه های خرید مواد اولیه است. هرمقدارکه  در خرید مواد اولیه چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت موفق تر باشیم، قیمت تمام شده ی پایین تری خواهیم داشت و در نتیجه فروش بهتری نیز داریم.

در همین راستا " موسی ترابی" مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار گفت: از سال 1998 در دنیا بستر های تجارت بین دو بنگاه (B2B) مختلفی ایجاد شده است. علاوه بر این بستر ها میتوان به بسترهای  B2C , C2C  و ... نیز اشاره کرد. بستر C2C یعنی بستری برای تجارت بین 2مصرف کننده. بستر B2C یعنی بستری برای تجارت بین یک بنگاه اقتصادی و مصرف کننده نهایی. بسترB2B  یعنی بستری برای تجارت بین دو بنگاه اقتصادی، که این بستر نقش بسزایی در خرید موفق مواد اولیه و فروش محصول نهایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  تصریح کرد: به لطف خدا در چند سال گذشته بسترهای B2C  و C2C در بین مردم رونق خوبی گرفته است ولی متاسفانه بستر B2B جایی در صنعتمان ندارد. دلیل آن هم به این خاطر بود که نیازهای بنگاه های اقتصادی هیچگاه شناسایی نشده و اگر هم این نیازها شناسایی شده باشد، به صورت مقطعی و صرفا جهت تشکیل بانک اطلاعاتی بوده است و به این دلیل که در این کار ذی نفعان مشخص نبوده اند، هیچ بنگاه اقتصادی حاضر به  به روزرسانی اطلاعات خود نبوده و درنتیجه این بانک های اطلاعاتی به روز نخواهند بود و کارائی لازم را نخواهند داشت.

ترابی با بیان این مطلب که  شرکت های خصوصی میتوانند ذی نفع باشند، ادامه داد: دراین صورت هم منافع بنگاه های اقتصادی، هم منافع شرکت ایجاد کننده این بستر و هم منافع حکومتی و دولتی در نظر گرفته میشود. البته این اطلاعات از صنایع داخلی، نقش بسیاری در تصمیم گیری های اساسی کشور نیزدارند.

وی افزود: مهمترین مقوله در بحث استفاده از این ابزارها، فرهنگ سازی درست استفاده از آنها است. بنگاه های اقتصادی باید به این باور برسند که برای خوب فروختن و خوب خریدن و همچنین برای بقا در دنیای رقابت، باید به جای استفاده از روش های سنتی تجارت، از روش های مدرن و فناوری اطلاعات استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  با اشاره به این نکته که تمام صنایع به بستری برای بهتر دیده شدن و بهتر مطرح شدن نیاز دارند، اظهار داشت: تعداد زیادی از تولید کننده های داخلی، دربستر B2Bعلی بابا که دردنیا فعال است، حضور دارند این درحالی است که باید حداقل 299000 دلار حق عضویت سالیانه پرداخت کنند و همچنین آن سایت، تمام شرکت های ایرانی را در خرید و فروش، در اولویت و رده بندی های پایین تر از سایر کشورها قرار داده است. ولی با تمام این اوصاف تمام تولید کنندگان به دلیل تجارت خوبی که در این بستر دارند، از حضور خود با تمام شرایط راضی هستند.

وی اذعان داشت: با توجه به این موضوع تصور کنید اگر بستری در کشور خودمان فراهم شود که تمام شرکت های داخلی بتوانند بدون دغدغه های مختلف مانند مشکل تبادل ارز و محدودیت خرید و فروش و... تمام خدمات و محصولاتشان را عرضه کنند و در کنار رقبای خودشان قرار بگیرند و همچنین با تامین کننده های کالاهای مورد نیازشان به راحتی ارتباط برقرار کنند، به چه میزان در خوب خریدن و خوب فروختن میتوانند موفق باشند و در نتیجه مقدار خیلی زیادی در هزینه های پنهان تولید میتوانند صرفه جویی کنند و در نهایت بهای تمام شده ی کالایشان خیلی پایین تر خواهد شد.