تولید برنج جدید گیلانه با کیفت و کمیت عالی/ حرکت به سمت خودکفایی و صادرات

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه برنج سال 95 چند روز دیگر برداشت می شود، گفت: تقاضای ما از دولت بخصوص وزارت جهاد کشاورزی این است که در فصل برداشت به هیچ وجه برنج وارد نکند و وضعیت بازار طوری تنظیم شود تا قیمت برنج برای کشاورزان با صرفه باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط خوب جوی و آب و هوای مناسب در سال جاری، به نظر می رسد که میزان تولید برنج امسال از سال گذشته بهتر و بیشتر باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به جلسه اخیر این مجمع با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که در دفتر وزیر برگزار شد، گفت: در این جلسه وزیر اعلام کرد که بزودی کشت برنج جدید گیلانه در کشور آغاز می شود.

لاهوتی گفت: کار تحقیقات بر روی کشت این برنج انجام شده که کیفیت آن همانند برنج طارم و هاشمی است اما بجای برداشت 2 تن در هکتار، تا شش تن ظرفیت برداشت این نوع برنج در هر هکتار وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصرف سرانه 36 کیلو در سال، میزان برنج مورد نیاز کشور 2 میلیون و 800 هزار تن است، گفت: از این رقم 2 میلیون و 400 هزار تن در کشور تولید می شود که 400 هزار تن هم باید از خارج وارد شود اما با آغاز کشت برنج جدید گیلانه، ما نه تنها می توانیم از واردات بی نیاز شویم، بلکه می توانیم صادر کننده هم باشیم.

 نماینده لنگرود در مجلس افزود: دولت موظف شده در چهار ماه از سال و در فصل برداشت یعنی تیر، مرداد، شهریور و مهر از واردات برنج جلوگیری کند که امیدواریم به وظیفه خود به خوبی عمل کند.