وقتی دولت بانک‌ها را بیشتر از تولید کننده ها دوست دارد!

گروه اقتصادی- دو رویداد در دو روز برگزار شد؛ رویداد اول، برگزاری همایش روز ملی صنعت در روز شنبه، 19 تیرماه و رویداد دوم، آغاز به کار نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در روز یک‌شنبه، بیستم تیرماه.

به گزارش «افکارنیوز»، توجه مقامات دولتی به این دو رویداد، نشان از بی‌توجهی و کم‌لطفی مقامات بلندپایه دولت یازدهم به بخش تولید و علاقه و انس نسبت به بانک‌ها دارد؛ چراکه همایش روز ملی صنعت بدون حضور مقامات ارشد دولتی و تنها با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اما نمایشگاه بانک، بورس و بیمه با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رییس‌کل بانک مرکزی، رییس‌کل بیمه مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شروع به کار کرد.

این در شرایطی است که سال گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت حضور یافت و وعده‌هایی را به تولیدکنندگان داد. بنا به گفته وی، «دولت فعلی بیشترین باور را نسبت به بخش خصوصی دارد و همه وزرای کابینه نیز به این واقعیت معتقدند.» جهانگیری بارها تاکید کرده است: «دولت به بخش خصوصی باور دارد و این یک تعارف نیست!»

اما آیا واقعا کم‌لطفی مقامات بلندپایه دولت یازدهم به همایش روز ملی صنعت، باور و اعتقاد کابینه دولت به بخش خصوصی را نشان می‌دهد؟ آن هم در شرایطی که در دوران پسابرجام قرار داریم و بیشترین نقش در خروج از رکود و بهبود اقتصاد کشور را بخش تولید و صنایع کشور خواهند داشت.

فروردین‌ماه امسال، محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران از بی‌تجهی دولت به بخش خصوصی در دوران پسابرجام انتقاد کرد و گفت: «باز هم بخش خصوصی در رفت و آمدها و قراردادهای جدید نادیده گرفته شد.

در این میان، آنچه که از جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز مشاهده می شود، حاکی از آن است که امروز پارادایم مدیریتی موجود در کشور ما پارادایمی است که به نظر بخش خصوصی هیچ توجهی ندارند و اکثر وزرای روحانی، حساسیتی به حضور یا عدم حضور در جلسات شورا ندارند و در واقع برگزاری یا عدم برگزاری نشست شورای گفت‌وگو به حالشان هیچ فرقی ندارد.